شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۰
تشريح 100 قاعده فقهي براي دانشجويان و طلاب

نوبسنده و مترجم حوزه حقوق از ترجمه كتاب «قواعد فقه» خبر داد و گفت: وجود آثار ترجمه نشده فراوان در حوزه قواعد فقهي و نياز دانشجويان و طلاب فارسي زبان به اين قواعد در مباحث قضا و دادگستري، باعث شد تا به ترجمه اين نوشتار بپردازم.

دكتر عزيز‌الله فهيمي، مترجم كتاب «قواعد فقه» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: دانشجويان رشته‌هاي حقوق، فقه و مباني حقوق، معارف اسلامي و طلاب حوزه‌هاي علميه مخاطبان اين اثر را تشكيل مي‌دهند. آنها مي‌توانند از ميان متون پيچيده عربي مربوط به قواعد فقهي، از اين اثر كه به صورت مختصر و جامع به تشريح 100 قاعده فقهي پرداخته است، استفاده كنند.

وي ادامه داد: در اين نوشتار، آخرين نظرات مرحوم امام خميني(ره) و آيت‌الله خوئي درباره قواعد فقه ارايه شده است.

مترجم كتاب «قواعد فقه» تصريح كرد: قواعد «لاضرر»، «لاهرج»، «اعراض از ملك» و «يَد» از جمله مهم‌ترين قواعد قضا و دادگستري محسوب مي‌شوند كه در اين نوشتار بررسي شده‌اند.

دكتر فهيمي يادآور شد: آثار بي‌شماري در اين حوزه در بازار نشر به چشم مي‌خورند، مانند مجموعه شش جلدي «قواعد فقه» اثر مرحوم بجنوردي و مجموعه سه جلدي «قواعد فقه» كه به قلم آيت‌الله مكارم شيرازي به رشته تحرير درآمده است. از ويژگي بارز كتاب «قواعد فقه» در مقايسه با اين آثار مي‌توان به تفسير كوتاه و مختصر هر قاعده با بياني روان و سليس اشاره كرد.

وي افزود: «مباني و قلمرو اصل صحت در معاملات» و «قواعد عمومي ارث اقليت‌هاي ديني ايران» عناوين كتاب‌هايي‌اند كه در حوزه حقوق به رشته تحرير درآورده‌ام و از سوي انتشارات دانشگاه قم راهي بازار نشر شده‌اند. در اثر «مباني و قلمرو اصل صحت در معاملات» قاعده فقهي «اِعمال اصل صحت در قرادهاي بين مردم» را به صورت مفصل توضيح و ماده 223 قانون مدني ايران كه نظرات حقوقدانان و فقها درباره محدوده اِعمال اين قانون را دربردارد، شرح داده‌ام.

مولف حوزه حقوق بيان داشت: كتاب «قواعد عمومي ارث اقليت‌هاي ديني ايران» با مقدمه مرحوم دكتر مهدي شهيدي درباره قواعد ارث يهوديان، مسيحيان و زرتشتيان ايران در مقايسه با قواعد تقسيم ارث قانون مدني ايران تنظيم شده است. اين نوشتار نخستين اثري محسوب مي‌شود كه به صورت ماده به ماده به مطالعه تطبيقي پرداخته و در تاليف آن از استفتائات مراجع تقليد شيعه و مراجع ديني مسيحي، يهودي و زرتشتي ايران استفاده شده است.

چاپ نخست كتاب «قواعد فقه» اثر سيد كاظم مصطفوي با ترجمه دكتر عزيزالله فهيمي در شمارگان 1000 نسخه، 352 صفحه و بهاي 70 هزار ريال به زودي از سوي انتشارات ميزان راهي بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط