پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۰
بازدید رایگان از موزه پوشکین در روسیه

دیروز چهارشنبه به مناسبت 18 مه روز بین المللی موزه و آثار تاریخی که بازدید از تمامی موزه های روسیه رایگان بود، مردم بیش از هر جای دیگر از موزه پوشکین دیدن کردند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری "ایتار تاس" روسیه، در حالی که 300 موزه این کشور در روز موزه به  رایگان به روی بازدیدکنندگان و مهمانان باز بود، موزه پوشکین شهر مسکو نیز میزبان شمار زیادی از ساکنان پایتخت روسیه شد. 

در این روز برای تمامی اهالی شهر مسکو و مهمانان در فرودگاه و پایانه های مترو، قطار و اتوبوس ها برگه های تبلیغاتی و بروشور حاوی اطلاعاتی درباره اماکن مربوط به پوشکین در شهر مسکو ارائه شد و علاقمندان با دریافت نشانی دقیق از این اماکن بازدید کردند. از جمله خانه پوشکین که به موزه تبدیل شده در این روز با حضور چشمگير مردم مواجه شد.

آلکساندر پوشکین در سال 1799 در خانه ای در یکی از خیابان های ناحیه نیمتسکای مسکو به دنیا آمد.تمامی اعضای خانواده پوشکین در این خانه به سر می بردند. این خانه برای مدت ها از چشم اهالی هنر به دور بود و کسی به درستی نمی دانست شاعر بزرگ در کجا متولد شده است و تنها پس از گذشت سالها محققان موفق به تعیین مکان دقیق آن شدند و دریافتند بنیانگذار ادبیات روسی در این خانه به دنیا آمده است. در سال 2004 این خانه ترمیم و تعمیر شد.

یکی دیگر از مکان های مربوط به پوشکین خانه شماره 53 واقع در خیابان آربات شهر مسکو ست که طبقه دوم آن مدتی در اجاره پوشكين بود و او در همین خانه نیز ازدواج کرد. این خانه نیز به موزه تبدیل شده است. 

پوشکین نخستین اشعارش را در پانزده‌سالگی منتشر کرد و بعد از اتمام مدرسه، به خاطر سخنرانی‌های انتقادی‌اش در حمایت از اصلاحات اجتماعی مجبور به ترک پایتخت شد و به سمت مولداوی رفت. در آنجا او عضو سازمانی شد که برای آزادسازی و استقلال یونان از امپراتوری عثمانی فعالیت می‌کرد. از این گذشته او تحت تأثیر انقلاب یونان قرار گرفت. سال ۱۸۲۳ پوشکین به اودسا رفت و بار دیگر با حکومت درگیر و تبعید شد. با این وجود او اجازه ملاقات تزار نیکلاس اول را یافت.

در ۱۸۳۱ پوشکین با نیکولای گوگول ملاقات کرد و تحت تأثیر داستان‌های کمدی‌اش قرار گرفت. در همین سال نیز با ناتالیا گونچارووا ازدواج کرد. پس از این ازدواج رفت و آمد او در دربار بیش از پیش افزایش پیدا کرد. ولی پس از اینکه تزار به اهدای لقب بسیار پایین درباری به وی قناعت کرد، او بسیار عصبانی و سرشکسته شد، زیرا قبل از همه همسر بسیار زیبای او مورد ستایش درباریان بزرگ (از جمله خود تزار) بود. 

سال ۱۸۳۷ بدهی‌های پوشکین بسیار افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر شایعه هایی درباره همسرش به گوش می رسید. پوشکین برای حفظ غرورش، رقیب احتمالی را در ۲۷ ژانویه ۱۸۳۷ (به تاریخ قدیم روسیه) به یک دوئل فراخواند. در این دوئل پوشکین از ناحیه شکم مجروح شد و دو روز پس از آن درگذشت. 

گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها