دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
«همایش بین‌المللی گردشگری دینی و توسعه فرهنگ زیارت» كتاب مي‌شود

نخستين «همایش بین‌المللی گردشگری دینی و توسعه فرهنگ زیارت» با زيرعنوان «مبانی نظری، چالش ها و راهکارها» نام جلسه هم‌انديشي است كه با هدف تقويت وحدت، ترويج همگرايي در جهان اسلام و ارايه الگوهايي در تعميق و گسترش فرهنگ زيارت، مهر ماه سال جاري در مشهد مقدس برگزار مي‌شود.

حسن غلامپور، مسوول دفتر رياست اداره روابط بين‌الملل آستان قدس رضوي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب، اظهار داشت: اين همايش با همكاري آستان قدس رضوي، مجمع جهاني اهل‌بيت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برگزار خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه فراخوان اين همايش در سطح بين‌المللي و ملي ارايه شده است، از دريافت تعدادي چكيده مقاله از سوي دبيرخانه همايش خبر داد و عنوان داشت: قرار است نتايج و دستاوردهاي اين همايش به همراه مقالات برتر در مجموعه‌اي در قالب كتاب به چاپ رسد.

غلامپور دستيابي به راه‌كارهاي عملي و كاربردي در حوزه توسعه مفهوم زيارت در جهان اسلام را هدف اصلي اين همايش جهاني ياد كرد و گفت: تاكنون فراخوان اين همايش از طريق رايزنان فرهنگي به كشورهاي متعدد اروپايي، آفريقايي و عربي به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس ارسال شده است.  

نخستين «همایش بین‌المللی گردشگری دینی و توسعه فرهنگ زیارت» در راستاي ارايه الگوی گردشگری اسلامی و زیارت براي تقویت وحدت و ترویج همگرایی در جهان اسلام، ایجاد فضای تفاهم و همزیستی ميان مسلمین، توسعه فرهنگ زیارت و بهره‌مندی از برکات آن همچنین با عنایت به نقش چشمگیر ایران در احیاي گردشگری تاریخی و مذهبی در مشهد مقدس، پایتخت معنوی کشور و از بزرگ‌ترین پایگاه‌های زیارتی جهان برگزار مي‌شود.

از جمله محورهای اين همایش مي‌توان گردشگری دینی در آیینه آیات و روایات، گردشگری دینی از نظر سیره‌نویسان و جهانگردان مسلمان، شناخت و تبیین آثار و ماهیت زیارت و گردشگری دینی با توجه به اهمیت روزافزون آن در جهان اسلام، احکام فقهی و حقوقی گردشگری از دیدگاه مذاهب اسلامی، تبیین فلسفه حقیقی و ترویج و تعمیق فرهنگ زیارت با توجه به نقش آن در همگرایی اسلامی و شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن زیارتی و مذهبی و چگونگی بهره‌وری بهینه از آنها در جهان اسلام را نام برد. 

همچنين شناخت راهکارها و روش‌های جذب گردشگران دینی و کیفیت تعامل با آنان و توسعه زیر ساخت‌ها، چگونگی همکاری سازمان‌ها و نهادهای مسول در امر زیارت و گردشگری، آسیب‌شناسی گردشگری دینی و زیارت در کشورهای اسلامی و استفاده از تجارب جهان اسلام، تبیین راهکارهای تسهیل رفت و آمد گردشگران و زائران بین کشورهای اسلامی از نظر حقوقی و سیاسی، دیپلماسی فرهنگی و نقش آن در توسعه فرهنگ زیارت و شناسایی خاستگاه انسانی گردشگری دینی، از محورهای کاربردی اين هم‌انديشي جهاني‌اند.

نخستين «همایش بین‌المللی گردشگری دینی و توسعه فرهنگ زیارت» هفتم مهر ماه در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط