جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
كتاب ناتمام مرحوم "اميرسرتيپ محمود رستمي" تكميل مي‌شود

اميرسرتيپ 2 جهانگير جميلي كه جانشيني زنده‌ياد محمود رستمي را در فرماندهي گروه "گُمجن" (گروه مشترك جنگ نامنظم عشاير غرب كشور) بر عهده داشته، گفت: اميدوارم با دسترسي به اسناد زير نظر آن مرحوم، بتوانم كتاب نقش گروه "گُمجن" در دفاع‌مقدس را تكميل كنم._

خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) ـ صاحب‌نظران و محققان عرصه دفاع‌مقدس، بارها و بارها بر لزوم بهره‌گيري مناسب و به‌موقع از تجربيات فرماندهان پيشكسوت جنگ تاكيد كرده‌اند. چون گذر عمر، به تدريج اين گنجينه‌‌هاي گشوده نشده دفاع‌مقدس را از ما مي‌گيرد. اميرسرتيپ محمود رستمي نيز يكي از همين فرماندهان و محققان جنگ بود كه بر اثر عارضه قلبي درگذشت.

اميرسرتيپ 2 نجاتعلي صادقي‌گويا، يكي از استادان هيات معارف جنگ سپهبد شهيد علي صياد شيرازي و يكي از دوستان زنده‌ياد اميرسرتيپ محمود رستمي، كتاب "ف‍ره‍ن‍گ‌ واژه‌ه‍ای‌ ن‍ظام‍ی‌" اين ارتشي فقيد را بي‌نظير خواند و گفت: اين اثر به عنوان يكي از كتاب‌هاي مرجع، در تمام كتابخانه‌ها و به خصوص در دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي سپاه و ارتش، مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به فرماندهي موفق اميرسرتيپ محمود رستمي در سال‌هاي دفاع‌مقدس تصريح كرد: او با اتمام جنگ تحميلي عراق عليه ايران، قلم به دست گرفت. زنده‌ياد رستمي، به زبان‌هاي انگليسي و آلماني مسلط بود و در ترجمه بسياري از كتاب‌هاي نظامي، مشاركت داشت.

نويسنده كتاب "براي سرباز تا ارتشبُد" خاطرنشان كرد: تاريخ دفاع‌مقدس، مطالب زيادي از زنده‌ياد محمود رستمي را در خود جاي داده كه پرداختن به آن‌ها ضروري است. در كنار فرماندهي يگان‌هايي مانند تيپ يك لشكر 28 پياده كردستان، فرماندهي گروه "گُمجن" (گروه مشترك جنگ نامنظم عشاير غرب كشور) را برعهده داشت. اين گروه در اوايل جنگ و از سوي ارتش، در منطقه غرب شكل گرفته بود.

صادقي‌گويا يادآوري كرد: زنده‌ياد محمود رستمي، چند اثر در دست نگارش داشت كه متاسفانه، موفق به تكميل آن‌ها نشد. يكي از اين كتاب‌ها درباره نقش گروه مشترك جنگ نامنظم عشاير غرب كشور در سال‌هاي دفاع‌مقدس است. مرحوم رستمي، يك نسخه محدود از اين كار پژوهشي را به ارتش داده بود،‌ اما اين كتاب براي عموم،‌ قابل استفاده نبود. به همين سبب، از او درخواست كرديم كه مجددا" آن را تدوين كند كه مطلع شديم، در آخرين ساعات عمرش، تكميل اين كتاب را به اميرسرتيپ 2 جهانگير جميلي، يكي از همرزمانش سپرده است.

اميرسرتيپ 2 بازنشسته جهانگير جميلي كه جانشيني زنده‌ياد محمود رستمي را در گروه "گُمجن" بر عهده داشته، از انتشار كتاب "عملیات تاخت گُمجن عشایری" به قلم وي در اواخر سال گذشته، به همت هیات معارف جنگ سپهبد شهيد علی صیاد‌شیرازی ياد كرد و اظهار داشت: عمليات تاخت، يك نبرد چريكي به فرماندهي من بود كه ساعت 7 صبح روز بيست‌ودوم بهمن ماه سال 1361، در محور سومار ـ نفت‌شهر صورت گرفت و نيروهاي عراقي در اين عمليات شكست خوردند .

وي حفظ امنيت منطقه غرب و خطوط مواصلاتي را از جمله وظايف گروه "گُمجن" خواند و اضافه كرد: قدرت گروه مشترك جنگ نامنظم عشاير غرب كشور، در حدي بود كه بعدها لشكر 58 ذوالفقار، جاي آن‌ها را گرفت. عشاير تنها تفنگ برنو داشتند و شجاعت آن‌ها كه نشات گرفته از فرماندهي اميرسرتيپ محمود رستمي بود، اين گروه را قدرتمند مي‌كرد.

اين امير بازنشسته ارتش خاطرنشان كرد: زنده‌ياد محمود رستمي در حال نگارش پروژه تحقيقاتي بررسي نقش گروه "گُمجن"‌ در دفاع‌مقدس بود. البته اين گونه آثار توسط يك نويسنده تكميل نخواهد شد، بلكه بايد يكي از اهالي‌قلم مسلط بر جنگ نيز به ما كمك كند.

جميلي از ويژگي‌هاي اخلاقي و علاقه زنده‌ياد محمود رستمي ياد و تصريح كرد: او بر تاريخ تمامي جنگ‌هاي دنيا مسلط بود و نتيجه هر عمليات سپاه و ارتش را با نبردهاي تاريخي، مورد مقايسه قرار مي‌داد.

اميرسرتيپ 2 بازنشسته جهانگير جميلي گفت: اميدوارم كه با دسترسي به اسناد موجود در منزل زنده‌ياد رستمي، بتوانم كتاب نقش گروه مشترك جنگ نامنظم عشاير غرب كشور در دفاع‌مقدس را تكميل كنم. 

اميرسرتيپ 2 بازنشسته مسعود بختياري، يكي ديگر از دوستان و همرزمان زنده‌ياد محمود رستمي در سال‌هاي دفاع‌مقدس نيز معتقد است: او يكي از بهترين افسران ارتش محسوب مي‌شد و از نظر شجاعت و رزمندگي، بي‌نظير بود.

وي از فرماندهي يگان‌هاي مختلف ارتش توسط اين امير فقيد، در سال‌هاي دفاع‌مقدس و همچنين فعاليت‌هاي تحقيقاتي و دانشگاهي او در سال‌هاي اخير ياد و تصريح كرد: مرحوم محمود رستمي از من درخواست كرده بود كه در صورت تكميل كتاب نقش گروه "گُمجن" در دفاع‌مقدس، كار ويراستاري آن را انجام دهم و اين كار را صورت خواهم داد.

زنده‌ياد اميرسرتيپ محمود رستمي، معاون سابق آموزش نيروي زميني ارتش، يكي از جانبازان سال‌هاي دفاع‌مقدس و از اميران اهل‌قلم ارتش بود. وي قبل از جنگ تحميلي عراق عليه ايران، استادي تكاورهاي جنگ‌هاي نامنظم در مركز پياده شيراز، معاونت قرارگاه و پشتيباني ستاد ارتش و استادي تاكتيك‌هاي دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش را برعهده داشت.

زنده‌ياد رستمي در دوران دفاع‌مقدس، فرمانده تيپ يك لشكر 28 پياده كردستان و تيپ 55 هوابرد شيراز بود و پس از جنگ، به عنوان فرمانده لشكر 64 پياده اروميه و معاون آموزش نيروي زميني ارتش منصوب شد.  وي حتي در دوران بازنشستگي، مدرس دانشگاه افسري امام‌علي (ع)، دانشكده فرماندهي و ستاد ارتش و دانشگاه عالي دفاع ملي بود.

مرحوم محمود رستمي، آثار و مقالات تحقيقي متعددي برجاي گذاشت و كتاب‌هايي همچون "ت‍اری‍خ‌ ن‍ظام‍ی‌ ج‍ه‍ان‌ و ه‍ن‍ر ج‍ن‍گ‌"، "تصمیم: ۳۱ وضعیت کوتاه تاکتیکی با راه‌حل‌های پیشنهادی" و "ف‍ره‍ن‍گ‌ واژه‌ه‍ای‌ ن‍ظام‍ی"‌ را نوشت و كتاب"در باب جنگ‏‫" اثر کارل‌فون کلاوزوتیس را ترجمه كرد.

مراسم يادبود زنده‌ياد اميرسرتيپ محمود رستمي، ساعت 13:30 جمعه (نهم ارديبشهت ماه 90) در مسجد الجواد (ع) واقع در ميدان هفتم تير آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط