دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵
برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در سال جهاد اقتصادي

نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور با توجه به نامگذاري سال جاري به «جهاد اقتصادي» وظايف جديد خود را در چهار گروه تعريف كرده است._

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) در اين باره توضيح داد: وظايف نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در سال جهاد اقتصادي در چهار گروه شامل امور ساختاري و مديريتي، وظايف نهاد در قبال اعضاي كتابخانه‌ها و كتابخوانان، ترويج فرهنگ جهاد اقتصادي و نيز وظايف نهاد در قبال دستگاه‌هاي اقتصادي تقسيم‌بندي مي‌شود.

منصور واعظي افزود: در رده وظايف نهاد كتابخانه‌ها در امور ساختاري و مديريتي در راستاي تقويت روحيه كار جهادي در ميان كتابداران و كاركنان كتابخانه‌ها همچنين تقويت معنويت و تدين براي شكوفايي استعدادها تلاش مي‌شود. همچنين تلاش مي‌كنيم مديران و كتابداران را از گرفتاري و حواشي‌ها و دور شدن از اهداف اصلي پرهيز دهيم تا ارتقاي مطالعه مفيد در جامعه محقق شود.

وي خاطرنشان كرد: سال 90 تلاش داريم اختلاف‌هاي سازماني را به كمترين سطح برسانيم و وحدت و يكپارچگي را در مجموعه نهاد ايجاد كنيم. ارتقاي بهره‌وري انرژي و نيروي انساني در كنار تقويت خلاقيت و يافتن راه‌هاي دستيابي آسان‌تر به اهداف تعيين شده در كنار اصلاح ساختارها و روش‌ها از برنامه‌هاي نهاد كتابخانه‌ها در سال 90 است.

دبير كل نهاد كتابخانه‌هاي عمومي در تبيين وظايف پيش ‌روي نهاد در قبال اعضاي كتابخانه‌ها و كتابخوانان در سال جهاد اقتصادي گفت: در اين حوزه به سياستگذاري براي ارسال كتاب‌هاي مفيد با اولويت علم و فناوري در راستاي تقويت جهاد اقتصادي مي‌پردازيم. همچنين در اجراي برنامه‌هاي فرهنگي از جمله نمايشگاه كتاب و مسابقه كتابخواني به اين حوزه توجه خاص مي‌شود.

وي از شكل‌گيري حلقه علم و فناوري در كتابخانه‌هاي عمومي به مناسبت سال جهاد اقتصادي خبر داد و افزود: در اين راستا تشكل‌هاي روباتيك، نجوم و ... براي تقويت فضاي علمي كتابخانه‌ها راه‌اندازي مي‌شوند. همچنين خدمات ويژه كتابخانه‌اي در اختيار پژوهشگران قرار مي‌گيرد.

واعظي به وظيفه نهاد كتابخانه‌ها براي ترويج فرهنگ جهاد اقتصادي در كشور اشاره كرد و گفت: در اين راستا اداره كل امور فرهنگي نهاد كتابخانه‌ها برنامه‌هايي را براي تبيين صحيح مفهوم جهاد اقتصادي در جامعه تدارك ديده است كه اميدواريم به حضور تمام اقشار در تحقق اين مفهوم بينجامد. همچنين در اين راستا براي تقويت فرهنگ خودباوري برنامه‌ريزي كرده‌ايم.

وي افزود: امسال نهاد كتابخانه‌ها با دستگاه‌هاي صنعتي، كشاورزي و اقتصادي از طريق مذاكره با دستگاه‌هاي اقتصادي براي دريافت مطالبات آنها از نهاد همكاري خواهد داشت. در اين راستا دستگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند براي آموزش ارتقاي بهره‌وري و روحيه جهادي اقشار مختلف از كتابخانه‌هاي عمومي استفاده كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها