چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۵
جامعه‌شناسي سلطه در نمايشگاه تهران

كتاب «جامعه‌شناسي سلطه» اثري جديد از مهران صولتي است كه نويسنده در آن به بررسي عوامل تاثير گذار بر پيوند يافتن تحولات شخصيت و نظام اجتماعي مي‌پردازد.\

مهران صولتي، مولف حوزه جامعه‌شناسي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: كتاب «جامعه‌شناسي سلطه» با رويكرد جامعه‌شناسي انتقادي نگاشته شده و هدفش نقد عقلانيت صوري و نحوه تفوق يافتن آن بر عقلاينت ذاتي متكي بر ارزش‌هاي مانند آزادي، عدالت و حقوق بشر است.

صولتي افزود: اين كتاب با چند پرسش اساسي كه بخشي از دغدغه‌هاي حوزه نظام اجتماعي است، آغاز مي‌شود، نظير اين كه «چه رابطه‌اي ميان نظام اجتماعي و شخصيت وجود دارد؟»، «نظام شخصيتي واحد چه عناصر و مولفه‌هاي دارد؟»، «سهم كدام عناصر بيشتر از ديگران است؟»

صولتي ادامه داد: انسان موجودي اجتماعي است كه در متن مناسبات پيوند يافته با ديگران زيست مي‌كند و واحد نظام شخصيتي وي بيش از همه از محيط اجتماعي تاثير مي‌پذيرد. در اينجا تعارضات شخصيتي، موجبات شكل‌گيري بحران اجتماعي را فراهم مي‌آورد.

وي افزود: ما پيرو هر ديدگاهي كه باشيم، نمي‌توانيم انكار كنيم كه با ورود جوامع به عصر مدرن، بحران‌هاي عميق در متن نظام‌هاي اجتماعي پديدار شده است.

صولتي خاطرنشان كرد: اين كتاب مروري بر تاريخ مدرنيته دارد و در شش فصل «شخصيت و عقلانيت»، «عقلانيت صوري و عقلانيت ذاتي»، «نظريه كنش»، «ساختار‌هاي سلطه»، «بحران‌هاي نظام اجتماعي» و «راه‌هاي خروج از بحران» را بررسي مي‌كند. 

وي گفت: كتاب «جامعه‌شناسي سلطه» كه براي چاپ به انتشارات جامعه‌شناسان سپرده شده است، تا بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران منتشر مي‌شود.

بيست و چهارمين دوره نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 14 تا 24 ارديبهشت‌ماه در مصلاي امام خميني(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط