شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۵
بررسي «حديث عشق» در سراي اهل قلم

نشست چهارشنبه، 24 فروردين سراي اهل قلم به بررسي كتاب «حديث عشق از ديدگاه چهار متفكر» اختصاص دارد. اين اثر بررسي تطبيقي درباره عشق از منظر دو فيلسوف و دو عارف به شمار مي‌آيد.\

علي‌محمد صابري، دبير نشست و نويسنده اين كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: اين اثر در واقع نسخه كامل شده رساله دكتري‌ام است كه سال 1386 از آن دفاع كردم.

به گفته اين نويسنده، رساله هاي «ميهماني» افلاطون، «في حقيقه العشق» سهروردي، «سوانح العشاق» غزالي و «لمعات» فخرالدين عراقي، دست‌مايه تاليف اين كتاب قرار گرفته‌اند.

صابري اين كتاب را مقايسه‌اي تطبيقي درباره عشق ميان آراي فلاسفه و عرفا دانست و گفت: در اين كتاب ميان انديشه اين دو گروه قرابت و هم‌زباني ايجاد مي‌شود.

وي افزود: زبان فيلسوف، عقل و زبان عارف، دل است. فيلسوف نگاهي اسطوره‌اي به عشق دارد و آن را امري رازآلود و اساطيري مي‌پندارد، اما عارف آن را مري غريزي مي‌داند كه در سير و سلوك پديدار مي‌شود.

صابري نتيجه به دست آمده از اين تحقيق را جالب توجه خواند و گفت: عرفا و فلاسفه با وجود تفاوت در روش، در نهايت به يك نتيجه مي‌رسند، از اين رو مي‌توان وجه اشتراكي را درباره موضوع عشق نزد آنان يافت.

وي همچنين از حضور دكتر نادمي، مدرس دانشگاه آزاد واحد قزوين و همچنين دكتر ژيلا ده‌بزرگي، مدرس ادبيات عرفاني در اين نشست خبر داد.

نشست نقد و بررسي كتاب «حديث عشق از ديدگاه چهار متفكر» چهارشنبه 24 فروردين، ساعت 17 تا 19 در سراي اهل قلم به نشاني خيابان انقلاب، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره دو برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها