شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
بررسي مفهوم «من» از منظري جديد

كتاب «نظريه سيستم‌هاي پيچيده» در شمار نسخه‌هايي از مجموعه‌اي چهار جلدي است كه مفهوم «من» را بررسي مي‌كند. نويسنده اين مجموعه برخلاف نظريه‌پردازان پست‌مدرن، معتقد است «من كنشگر» نقشي تعيين‌كننده‌تر از ساختارهاي اجتماعي دارد.\

دكتر شروين وكيلي، نويسنده اين مجموعه، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: اين كتاب جزو مجموعه‌اي چهار جلدي است كه دو مجلد آن با عنوان‌هاي «نظريه‌هاي سيستم‌هاي پيچيده» و «روان‌شناسي خودانگاره» پيش از عيد منتشر شدند و دو جلد ديگر آن با عناوين «نظريه منش‌ها» و «نظريه قدرت» به تازگي مراحل چاپ را پشت سر گذاشتند.

وي افزود: اين مجموعه را مي‌توان چارچوبي نظري دانست كه مفهوم سوژه يا «من» را موضوع خود قرار داده است و شيوه تطبيق آن با فرهنگ و نهادهاي اجتماعي را بررسي مي‌كند.

مدرس دانشگاه تهران، مساله «من» را پرسشي جدي برشمرد و گفت: اين مفهوم چارچوب خاصي ندارد و نظريه‌هاي غالب در اين حوزه متعلق به تفكر پست‌مدرنيستي‌اند. اين افراد معتقدند عامليت درون ساختار اجتماعي وجود دارد و تقابلي ميان من خودمختار فعال و ساختارهاي اجتماعي نمي‌توان ديد.

وكيلي پذيرش چنين بينشي را در ميان نظريه‌‌پردازان رايج دانست و اظهار كرد: در اين كتاب نظر متفاوتي را مطرح كرده‌ام، مبني بر اين كه «انسان كنشگر» بيش از ساختارهاي اجتماعي نقش تعيين كننده دارد. اين موضوع بر اساس رويكردهاي مختلفي نظير فلسفه، روان‌شناسي و جامعه‌شناسي بررسي شده است كه در قالب نظريه سيستم‌هاي پيچيده طرح مي‌شود.

وي يادآور شد: اين نظريه در اين مجموعه براي بازخواني تاريخ ايران نيز به كار گرفته شده، در اين در حالي است كه مساله «من» بسيار فراگيرتر از مسايل تاريخي است و در حوزه‌هايي نظير ماهيت انسان و نهادهاي اجتماعي نيز قابل طرح است.

انتشار اين مجموعه چهار جلدي را نشر شورآفرين بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط