شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷
عرضه «جامعه‌شناسي تاريخ تحولات دموكراتيك» در نمايشگاه تهران

مولف حوزه جامعه‌شناسي از ترجمه كتاب «دموكراسي، جامعه‌شناسي تاريخي تحولات دموكراتيك» اثر «چارلز تيلي» خبر داد و گفت: اين اثر به دنبال توصيف نظام سياسي ايده‌ال يا همان دموكراسي نيست، بلكه بر تعيين ويژگي‌ها‌ي موجد و نگهدارنده اين نوع رژيم متمركز است._

يعقوب احمدي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: «چارلز تيلي» براي اثرش ابتدا عنوان «دموكراسي، دموكراتيك شدن و دموكراتيك‌زدايي و متعلقات آن» را انتخاب كرده بود، اما فرض اين ‌كه عنواني تا اين حد طولاني مي‌تواند ذهن خواننده را از موضوع اصلي كتاب دور كند، نام اين اثر را به «دموكراسي، جامعه‌شناسي تاريخي تحولات دموكراتيك» تغيير داد.

وي افزود: تيلي دموكراتيك شدن فرآيند پويايي مي‌داند كه معمولا ناقص باقي مي‌ماند و به طور مداوم در خطر بازگشت دموكراسي شدن و دموكراسي‌زدايي قرار دارد.

احمدي خاطرنشان كرد: ايده اصلي مولف تاكيدي بر حركت مجموعه‌اي از فرآيندهاي در هم تنيده در جهات مختلف محسوب مي‌شود كه همزمان موجد دموكراتيك شدن دموكراسي و دموكراسي‌زدايي است.

مترجم اثر افزود: بيان ويژگي‌هاي رژيم‌هاي دموكراتيك و رژيم‌هاي غير دموكراتيك، از موضوعات و ويژگي‌هاي اصلي اين اثر‌ است كه بيشتر به جنبش‌هاي اجتماعي كه در رژيم‌هاي دموكراتيك شكل مي‌گيرند، مي‌پردازد.

احمدي اظهار داشت: مولف در اين اثر مباحث مربوط به مراكز قدرت خودسر و كنترل سياست عمومي بر دولت به عنوان عامل دموكراتيك شدن و دموكراتيك‌زدايي را به تفصيل مورد واكاوي قرار داده است.

وي تصريح كرد: كتاب «دموكراسي، جامعه‌شناسي تاريخي تحولات دموكراتيك» در هشت فصل تنظيم شده است كه شامل «چيستي دموكراسي»، «روند تاريخي دموكراسي»، «دموكراتيك شدن و دموكراتيك‌زدايي»، «اعتماد و بي‌اعتمادي»، «برابري و نابربري»، «قدرت و سياست عمومي»، «مسيرهاي جايگزين» و «گذشته و آينده دموكراسي» مي‌شود.

احمدي در پايان خاطرنشان كرد: كتاب «جامعه‌شناسي تاريخ تحولات دموكراتيك» تا زمان برپايي بيست‌ و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران از سوي انتشارات جامعه‌شناسان منتشر و روانه بازار نشر مي‌شود. 

بيست و چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران امسال از 14 تا 24 ارديبهشت در مصلاي امام خميني(ره) برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط