شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
مجموعه مقاله‌ها و نامه‌های بنیادگذار موسیقی حرفه‌ای جمهوری آذربایجان در يك کتاب

مجموعه مقاله‌ها و نامه‌های «عزیر حاجی بیلی» پدر موسیقی حرفه‌ای جمهوری آذربایجان توسط انتشارات "اورآسیا پریس" در قالب يك کتاب منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اين كتاب دربرگيرنده مقاله‌های این نویسنده است كه در دهه 20 قرن پيش، در نشریه‌های با نفوذ این کشور مثل کاسپی، حقیقت، ترقی، اقبال نو، ملا نصرالدین و ... چاپ شده اند. 

حاجی بیلی نخستین آهنگسازی بود که در شوروی سابق اپراهای "لیلی و مجنون" (سال 1906)، "شیخ صنعان" (1909)، "رستم و سهراب" (1910)،" شاه عباس و خورشید بانو" (1912)،" قارون و لیلی" (1915) را نوشت و چندین سال سردبیر نشریه "آذربایجان" بود. وی در مقاله های خود به موضوع‌هاي سیاسی روزگار خود و نیز مسایل مربوط به جمهوری آذربایجان، قفقاز و جهان مي‌پرداخت و دیدگاه‌های مفیدي ارائه می‌كرد.

در اين کتاب 900 مقاله و نیز نامه‌های حاجی بیلی به برادرش - جیحون بیک گرد آمده‌اند که اصل این نامه‌ها در در آرشیو دولتی «سلمان ممتاز» این کشور نگهداری می‌شوند.

عزیر حاجی بیلی ( 1879-1931) از بزرگترین موسیقی شناسان جمهوری آذربایجان محسوب و از او به عنوان پدر موسیقی حرفه‌ای این کشور ياد مي‌شود. 

گزارشگر: شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها