شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۴
فرهنگ مطالعه باید از کودکی در افراد نهادینه شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه از زمان کودکی و دوره ابتدایی را از موثرترین راهکارها در افزایش گرایش به کتابخوانی عنوان کرد.\

مهدی سنایی در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره افزايش سرانه مطالعه ايرانيان اظهار داشت: اگر آمار سرانه دقیق باشد، جای تبریک فراواني برای دست اندرکاران دارد. با اين وجود، ميزان مطالعه ما نسبت به دیگر کشورها بسيار پایین است و يكي از نشانه‌هاي بارز آن شمارگان انتشار کتاب‌ است. 

وی با تأکید بر این که «مردم ما علاقه‌مند به کتاب‌اند و دولت هم اقدامات شایسته‌ای در این زمینه و در راستای گسترش کتابخانه‌ها انجام داده است» گفت: از نظر وضعیت کتابخانه‌ای نسبت به بسیاری از کشورها فاصله زیادی داریم. به عنوان مثال اکنون کتابخانه ملی کشور ما حدود دو میلیون عنوان کتاب دارد، در حالی که در کتابخانه‌های ملی برخي کشورها بیش از ۳۰ تا ۴۰ میلیون کتاب وجود دارد و آمار دو میلیونی متعلق به کتابخانه‌های استانی است. 

سنایی در ادامه تصریح کرد: هرچند اقدامات شایسته‌ای در توسعه کتابخانه‌ها انجام شده اما فکر می‌کنم هنوز زمینه‌های زیادی برای فعالیت در این عرصه باقی است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزایش افراد کتابخوان و تقويت انگیزه‌های آنها را از راهکارهای ارتقای میزان مطالعه و آگاهی‌بخشی اجتماعی نام برد و متذکر شد: این موضوع تا حد زیادی به آموزش‌های دوران کودکی و فعالیت‌های آموزش و پرورش براي نهادینه‌کردن فرهنگ مطالعه بستگی دارد.

وي با اشاره به حوزه تخصصی خود که سیاست خارجی است، اظهار داشت: تاکنون پنج اثر تالیفی و ترجمه‌ای داشته‌ام که از جمله آنها می‌توان به تالیف کتاب‌های «جایگاه ایران در آسیای مرکزی» و «رهاورد ماوراءالنهر» و ترجمه «سیاست خارجی روسیه، هویت و منافع ملی» و کتاب «روسیه در جستجوی هویت» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط