چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
برگزاری کنگره بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی در یزد

نشست برنامه‌ریزی کنگره بزرگداشت ملاعبدالله بهابادی در محل دفتر امام جمعه یزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نشست هماهنگی کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی سه‌شنبه شب با حضور آیت الله محمد رضا ناصری امام جمعه یزد، علی اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و اعضای دبیرخانه این رویداد در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد برگزار شد.

در این جلسه آیت الله ناصری ضمن تبیین شخصیت علامه ملاعبدالله بهابادی گفت: اولین مسأله در برگزاری این کنگره تبیین شخصیت علمی این بزرگوار است که ضرورت دارد کمیته‌ای علمی متشکل از اساتید حوزه و دانشگاه در این زمینه تشکیل شود.

عزیزی هم در این جلسه با اشاره به بعد بین‌المللی علامه ملاعبدالله بهابادی گفت: کتاب منطق این شخصیت بزرگ علمی و عرفانی سال‌ها در دانشگاه‌های دنیا تدریس شده است.

وی برهم افزایی دستگاه‌های فرهنگی و مسئول در این زمینه تأکید کرد و بیان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت هنرمندان و رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای تبیین شخصیت این عالم جلیل القدر بسیار حائز اهمیت است.

ملا عبدالله بهابادی (درگذشتهٔ ۹۸۱ قمری)، فیلسوف، منطق‌دان و مؤلف «الحاشیه علی تهذیب المنطق» مشهور به حاشیه ملا عبدالله، حاشیه‌ای است بر کتاب «تهذیب المنطق» تفتازانی که تا به امروزه نیز یکی از کتب معروف در حوزه‌های علمیه است.

وی و نوادگانش حدود ۱۰۰ سال تولیت مقدس بارگاه علوی بودند، وی در علم تفسیر نیز سه کتاب دارد و در فقه چند اثر و در فلسفه و کلام و بلاغت نیز آثاری ارزنده دارد که توسط کنگره بزرگداشت وی در دست چاپ است. مجموع آثار او به بیست عدد می‌رسد که اغلب عربی و بعضاً فارسی است.

محل دفن وی در نجف، اصفهان و بهاباد هر سه نقل شده‌است. هم‌اکنون مقبره‌ای به نام وی در شهرستان بهاباد استان یزد، در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد واقع است.

قرار است این کنگره در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ در استان یزد برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط