سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
کتاب «ایرانشناسی ایرانی» در دانشگاه میبد رونمایی شد

کتاب «ایرانشناسی ایرانی» با حضور نویسندگانی کشوری و یزدی در دانشگاه میبد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم رونمایی از کتاب «ایرانشناسی ایرانی» عصر دوشنبه با حضور فعالان فرهنگی، نویسندگان و دانشجویان در محل دانشگاه میبد برگزار شد.

کتاب « ایرانشناسی ایرانی » تألیف بهزاد کریمی است که شامل هفت گفتار از سید محمد بهشتی، محمود جعفری دهقی، محمد تقی رهنمایی، پیام شمس‌الدینی، علی شهیدی، حسین فتح‌زاده و سامان قاسمی فیروزآبادی است.

عباس نیک نژاد رئیس دانشگاه میبد در این مراسم با اشاره به نگارش کتاب « ایرانشناسی ایرانی» گفت: ایران کشوری است که تمدن آن در طول هزاران سال آوازه جهان بوده است و آثار آن را در موزه‌های جهان شاهد هستیم و در این راستا سعی شده با کتاب هایی از این قبیل در جهت معرفی هرچه بهتر این کتاب گام برداشته شود.

وی بیان کرد: سازه‌ها و بنا‌های تاریخی، کتاب‌ها، اشعار زیبا و معروف و سعدی، حافظ و فردوسی شاعران به نام ایرانی همه معرفی‌کننده سرزمین ایران و تمدن ایرانی هستند و نشان می‌دهند که ما از نسل بزرگی هستیم.

سید عبدالعظیم پویا، نویسنده و پژوهشگر یزدی نیز در این مراسم گفت: امروز بومی‌سازی امری مهم و اساسی است و اگر بتوانیم این گفتمان را جا بیاندازیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود و اگر بومی‌سازی صورت نگیرد با مشکل روبرو می‌شویم.

وی افزود: قبل از اینکه برای ما مهم باشد که بگوییم تعریف توسعه چیست مهمتر آن است که بگوییم توسعه تعریفش چه نیست، چون شوربختانه در کشور ما و ۱۶۳ کشور در حال توسعه دیگر آنچه به عنوان توسعه تعریف شده دقیقاً عکس مفهوم و معنای توسعه است.

کاوه فرهادی عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه نزدیکترین نسبت با توسعه در سرزمین ما ایرانشناسی است افزود: ما قنات‌هایی با این پیچیدگی‌ها ساخته‌ایم و بر فرازش تمدن بنا کرده‌ایم و در زیر این قنات‌ها آسیاب‌هایی بنا شده‌است که این نشان از عظمت تاریخ و تمدن ایرانی و اسلامی دارد.

وی افزود: فصلنامه علمی پژوهشی دانش بومی ایران ویژه نامه آب در ۲ جلد به صورت الکترونیکی چاپ شده که در آن یک کار ۲۵ ساله از سید عبدالعظیم پویا و کار‌های پژوهشی اساتید دیگرکه حداقل هفت تا ۱۵ سال روی آن‌ها کار شده، مندرج است.

وی گفت: شما میبدی‌ها به دلیل حضور شگفت‌انگیز چنین آسیاب‌هایی و صبوری شما چون سنگ صبور آسیاب، پرچمدار آب و نام در جهان بوده و هستید.

وی بیان کرد: یکی از پایداری‌های ما که دیگری را می‌ساخته، آب بوده است و اینکه چرا دیگری یکی از لحظات تعیین و تجسمش آب است و چرا پایداری بدون مفهوم دیگری به معنای آب تجلی پیدا نمی‌کند، چون ما تمدن خود را بر فراز ۸۳ درصد خشکسالی با مدیریت آب قنات وبردن آب به زیر زمین ساخته‌ایم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط