دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
تندیس سعدی در پایتخت رونمایی شد

مراسم رونمایی از مجسمه برنزی سعدی، بزرگ‌ترین مجسمه برنزی تهران در میدانگاه سعدی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از تندیس سعدی در تهران با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو‌نشبه(11 اردیبهشت‌ماه) در خیابان سعدی تهران رونمایی شد.

در این مراسم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و مجید قادری‌آذر، معاون فرهنگی و هنری شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران حضور داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: با مساعدت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران توانستیم تندیس سعدی ر این میدانگاه جدید بهره‌برداری رسید. این رویکرد در حال تقویت است؛ ان‌شاءالله در تهران و سایر مناطق کشور توجه جدی به احیای نام مفاخر بزرگ خواهیم داشت که بحثی هویتی، ملی و تمدنی است.  
 
اسماعیلی ادامه داد: گام بعدی پرده‌برداری و رونمایی از مجسمه حکیم نظامی در میدان ونک خواهد بود. او نیز از مفاخر بزرگ ایران‌زمین است.


به گزارش ایبنا؛ مجسمه سعدی در ابعاد سه‌و‌نیم متر از جنس برنز و روی ارتفاع پایه 10 متری سنگی است. این اثر در میدانگاه سعدی کنار ایستگاه متروی «دروازه دولت» نصب شده است. این تندیس به همت محمد دهقان، هنرمند مجسمه‌ساز طراحی و ساخته شده است.

تندیس سعدی، از برنز ساخته شده و ارتفاع آن ۳ متر و ۲۰ سانتی‌متر است. با احتساب پایه ۴متری ارتفاع آن از کف خیابان به ۷.۲ متر می‌رسد. برای طراحی و ساخت آن از روش ریخته‌گری مومی استفاده شده که حدود ۱.۵ سال زمان برده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها