چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۷
سوگواری شیعه و سنی برای رستم ایرانشهر

کتاب «رستم ایران شهر» مجموعه‌ای از خاطرات مردم سیستان و بلوچستان از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی است که از طریق انجام مصاحبه‌های مجازی و تلفنی با بیش از ۴۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم استان سیستان و بلوچستان در بازه زمانی دی ماه ۱۳۹۸ تا بهمن ماه ۱۴۰۰ گردآوری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ خاطرات مردم از روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و حس و حال عارض شده بر وجودشان بعد از شنیدن خبر شهادت ایشان از آن جلوه های ناب عشق و ارادت به سردار بزرگ و پر افتخار ایران زمین است. در میانه جلوه های خلق شده از اوان شهادت فرمانده، مردم ایرانشهر (سیستان و بلوچستان) از ماجرا مستثنی نبودند.
کتاب «رستم ایران شهر» تلاشی بر جمع‌آوری خاطرات و تجربه‌نگاری بازتاب شهادت حاج قاسم سلیمانی در زندگی مردم سیستان و بلوچستان است که در نتیجه‌ انجام مصاحبه‌های مجازی و تلفنی با بیش از ۴۰۰ نفر از اقشار مختلف مردم استان سیستان و بلوچستان در بازه زمانی دی ماه ۱۳۹۸ تا بهمن ماه ۱۴۰۰ یعنی دومین سالگرد شهادت ایشان انجام شده است. میان واکنش‌های مردمی به خبر شهادت حاج قاسم سلیمانی در این کتاب به وفور جلوه‌هایی از وحدت کلمه بین شیعه و سنی و فارس و بلوچ به چشم می‌خورد. در این کتاب، ۶۶ خاطره به تلاش مولف برای انتشار انتخاب شده است.
 
بریده‌هایی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

شیعه و سنی به هم پیوستیم
بعد از نماز جمعه، مرد و زن از مصلا بیرون رفتیم. همشهری‌های اهل سنت هم از مصلای خودشان به سمت فلکه حرکت کردند. وقتی به فلکه رسیدیم دو گروه یکی شدیم. همه با هم شعار می دادیم. فارس و بلوچ، شیعه و سنی. همه چیز آن راهپیمایی با گذشته فرق داشت. قبلا اگر ماشین پخش صوت شعاری را اعلام می‌کرد، جمعیت با صدای یکنواخت و کمی بلند شعار را تکرار می‌کردند، اما آنروز همه خشمگین بودند و شعارها را با فریاد تکرار می‌کردند.

عضوی از خانواده‌مان
 اهالی محل و هیئت امنای مسجد ابوذر دور هم جمع شده بودیم تا فکر بکنیم. همه ناراحت و داغدار بودیم. مردها مسجد را سیاه پوش کردند. ما خانم ها هم حجله شهید درست کردیم. با شمع و گل تزئینش کردیم و قاب عکس حاج قاسم را رویش نصب کردیم. حاج قاسم، عزیز همه مان بود مثل عضوی از خانواده مان!
 
افتخار شیعه و سنی
پسر عمویم، یوسف زنگ زد. با گریه گفت: «خبر را شنیدی؟» پرسیدم: «چه خبری؟» گفت: «خبر شهادت سردار.» فکر کردم یکی از سردارهای بلوچ فوت کرده است. گفتم: «کدام سردار؟» گفت: «سردار حاج قاسم شهید شده.»
با چهار نفر از دوستانم که همگی اهل سنت هستیم، رفتیم کمک گروه جهادی شهید محمدزاده و پایگاه بسیج شهید جهان زاده. دو تا ایستگاه صلواتی زدیم. یکی تو خیابان امام خمینی و یکی زیباشهر. پوستر حاج قاسم را توزیع می کردیم، روی ماشین ها شعار می نوشتیم و تصویر حاج قاسم را چاپ می زدیم.
 
«رستم ایران شهر» توسط انتشارات راه‌یار، وابسته به دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در 112 صفحه و با قیمت 30 هزار تومان روانه بازار نشر شده است. 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها