سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
دومین اثر از مجموعه رجال عصر پهلوی به چاپ می‌رسد

کتاب «فقیه اصلاحگر» زندگی و زمانه آیت‌الله شیخ محمد خالصی‌زاده به قلم رضا مختاری اصفهانی از سوی نشر نی به چاپ خواهد رسید. این کتاب دومین اثر از مجموعه رجال عصر پهلوی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «فقیه اصلاحگر» زندگی و زمانه آیت‌الله شیخ محمد خالصی‌زاده به قلم رضا مختاری اصفهانی از سوی نشر نی به چاپ خواهد رسید. این کتاب دومین اثر از مجموعه رجال عصر پهلوی است. شیخ خالصی‌زاده از فقیهانی است که در جریان مبارزات مردم عراق علیه بریتانیا نقش داشته است.

پس از آن‌که شیخ خالصی‌زاده فعالیت‌های خود را در برابر بریتانیا افزایش داد از عراق به ایران تبعید شد. او در ایران هم به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود ادامه داد. از جمله در ماجرای جمهوری‌خواهی سردار سپه با شوراندن مردم در کنار سیدحسن مدرس ایستاد.

او اما بعدا از متحدان رضاشاه شد؛ اتحادی که چندان نپایید و خالصی‌زاده زندان و تبعید شد. او به جز فعالیت‌های سیاسی، در حوزه اندیشگی نیز فعال بود. او در زمانه خود اندیشه‌های نوگرایانه‌ای درباره حجاب، پیوند علم و دین، خرافه‌زدایی از عزاداری‌ها و وحدت مسلمانان داشت. اندیشه‌های او بعدها توسط بعضی از نوگرایان دینی دنبال شد.

خالصی‌زاده در حوزه سیاست‌ همواره متحدانی متفاوت داشت. به طوری که برخی او را به اتهاماتی آلوده‌اند. اتحاد با رضاشاه، احمد قوام و سیدضیاءالدین طباطبایی بخشی از کارنامه سیاسی اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها