شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۴
شهریار حلقه وصل ملت ایران است

روح‌الله هادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران درنشست علمی «شخصیت‌های مثبت و منفی در دیوان حافظ» تاکید کرد که استاد شهریار جایگاه ارزشمندی در اتحاد و یکدلی آحاد جامعه ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روح‌الله هادی در این نشست که با حضور جمعی از استادان و دانشجویان دانشگاه تهران در بنیاد شهریار برگزار شد، با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی دژ مستحکمی برای امنیت و یکپارچگی ایران زمین است، گفت: شهریار با نوآوری خود به تقویت زبان و ادبیات فارسی کمک ارزشمندی کرد و باعث شکوفایی شعر فارسی شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی برای همه مردم ایران زمین، مقدس و ارزشمند است، افزود: برای اتحاد و همدلی به این زبان نیاز داریم.

هادی با اشاره به شرایط کشور گفت: ایران به دلیل موقعیت خاص طبیعی، جغرافیایی و سیاسی خود، از سپیده دمان تاریخ تاکنون، حوادث پرشماری را از سر گذرانده و آنچه این کشور دیرینه سال را در برابر هجوم‌ها و ایلغارهای گسترده همچنان پابرجا نگه داشته، هویت ملی و ایرانی آن بوده؛ هویتی که در قالب زبان پارسی بالیده و خود را نشان داده است.

وی افزود: این زبان چه در آن روزگارانی که مردم ایران زمین به آن سخن می‌گفتند و اعلامیه‌ها و فرمان‌های خویش را بر پیشانی صخره‌ها و ستون‌ها حک می‌کردند و چه آن زمان که فردوسی بزرگ، حماسه سترگ خود را با آن می‌سرود تا ریشه‌ها و علایق ملی و فرهنگی را با آن نیرو بخشد و خودشناسی و خود باوری را به ایرانیان نشان دهد و هنگامی که مولوی، آفریننده بزرگ ادب عرفانی ایران و جهان آثار خود را با آن سرود، تا اصالت دینی و عرفانی را به مردم بیاموزد و چه هنگامی که سعدی و حافظ شیراز ماندگارترین آثار ادبی خود را با آن نوشتند، همیشه و همواره نقش اصلی و ویژه‌ای در پایداری و حیات قوم ایرانی و وحدت ملی بازی کرده و می‌کند.

هادی تاکید کرد: در حقیقت زبان فارسی همیشه چون حلقه‌ای مریی و نامریی، هویت ملی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده‌ و اکنون نیز همچنان عامل اصلی وحدت ملی ایرانیان است.

در این برنامه همچنین، جواد وندنوروز، رییس بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار گزارشی از فعالیت‌های این بنیاد ارایه کرد و از برگزاری هفتمین کنگره بین‌المللی استاد شهریار در 27 شهریور سال جاری خبر داد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها