یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
رمضانی: 80 نقص زیر‌ساختی سامانه نمایشگاه رفع شده است

علی رمضانی، در نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران علی رمضانی با اشاره به ارتقاء زیرساختی و فنی نمایشگاه گفت: زیرساخت‌ها برای برگزاری این دوره توسعه پیدا کرد و 80 نقص سامانه و زیرساختی دوره قبل شناسایی و رفع شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران امروز یکشنبه (26 دی‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، و حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
احمد‌وند، با توصیف نمایشگاه مجازی کتاب تهران به‌ مهمانی باشکوه فرهنگی با مشارکت همه حلقه‌های نشر گفت: امید‌وارم استقبال و بهره‌مندی ارزشمند مخاطبان از سراسر کشور، اتفاق ارزشمند و شگرف فرهنگی دیگری را رقم بزند. سال گذشته استقبال قابل توجه و ارزشمندی رقم خورد، امید‌واریم امسال نیز این اتفاق تکرار شود و توجه بیشتری از سوی مردم را شاهد باشیم.

رشد 19 درصدی تولید کتاب درسال 1400
وی با اشاره به تاثیرات کاهش شیوع ویروس کرونا برحوزه فرهنگ ادامه داد: خوشبختانه در سال1400 تعداد کتاب‌های منتشر شده، رشدی قریب 19 درصدی در مقایسه با سال 1399 را تجربه کرده است. امید‌واریم شبیه این رقم در استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب تهران حادث شود و حداقل رشد 20 درصدی، شاخص‌های مختلف نمایشگاه را در مقایسه با دوره قبل شاهد باشیم.
 
انگیزه ناشران با نمایشگاه مجازی کتاب افزایش پیدا کرد
در ادامه این نشست علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با بیان این مطلب که نمایشگاه مجازی به مطالبه جدی ناشران تبدیل شده است گفت: مخاطبان علاقه‌مند کتاب، تولیدکنندگان و همچنین سیاست‌گذاران می‌خواهند بدون دغدغه کتاب‌های خود را به دست مردم برسانند. به‌عبارت دیگر همه این اضلاع با یکدیگر متحد شده‌اند و توانسته‌اند این دغدغه‌ها را رفع و خدمات متنوعی را به مردم ارایه کنند.
 
وی با اشاره به مزیت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب افزود: در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب از 3000 نقطه روستایی و هزار نقطه شهری مخاطبان برای خرید کتاب به سایت نمایشگاه مراجعه کردند بدون اینکه ذره‌ای متحمل ضرر شوند. با برگزاری نمایشگاه مجازی حرکت فعالان حوزه نشر از فضای سنتی به کسب و کارهای نوین و رساندن کتاب با ابزارهای نوین فرهنگسازی شد. ناشران علاقه‌مندند و انگیزه پیدا کردند تا در این قالب آثارشان را عرضه کنند.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد با دیگر همکاران نمایشگاه، بانک صادرات و شرکت ملی پست افزود: با دستگاه‌های مختلف در حوزه اطلاع‌رسانی و تخصیص بن خرید کتاب ازجمله بانک صادرات جلسات متعددی برگزار شد علاوه بر این برای تأمین امنیت سامانه نمایشگاه و احتمالا تخصیص ترافیک رایگان با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مذاکراتی انجام شده است.
 
رمضانی از رفع 80 نقص زیر‌ساختی و فنی سامانه نمایشگاه خبر داد و بیان کرد: زیرساخت‌ها برای برگزاری این دوره توسعه پیدا کرد و 80 نقص سامانه و زیرساختی دوره قبل شناسایی و رفع شد تا کیفیت ادامه خدمات از جست‌وجو، بسته‌بندی موضوعی و زیرموضوعات ارتقاء پیدا کند. فرایند ثبت اطلاعات کتاب‌های ناشران تسریع شده است. علاوه بر این در بخش حمایت‌ها بن خرید کتاب از نظر تعداد و مبلغ افزایش پیدا کرده. طلاب دانشجویان و اعضای هیأت علمی استقبال چشمگیری برای بهره‌مندی از یارانه خرید کتاب داشتند. به طوری که از روز آغاز ثبت‌نام تا امروز 115 هزار و 277 نفر برای خرید بن اقدام کرده‌اند که بیش از پیش‌بینی‌های اولیه است.

نگاه ویژه در نمایشگاه مجازی کتاب به مناطق‌کمتر برخودار   
وی از برنامه ویژه برای ارائه خدمات به مردم مناطق‌کم‌تر برخوردار خبر داد و ادامه داد: سرای اهل قلم نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وسعت ایران پراکنده خواهد شد و ادارات کل استان‌ها در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و جنبی در کتابفروشی‌ها، فرهنگسراها و دیگر مکان‌های فرهنگی برای برگزاری نشست‌های حضوری البته با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی برنامه‌ریزی کرده‌اند. مهم‌ترین برنامه‌های جنبی برای علاقه‌مندان به صورت برخط پخش خواهد شد.
 
رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، درباره ارتقاء جریان ارسال مرسوله‌‌های پستی و رایزنی برای اطلاع‌رسانی این رویداد بیان کرد: با برگزاری نشست‌های مشترک با شرکت ملی پست تعاملات قابل توجهی برای تسریع در ارسال بسته‌ها ایجاد شده است. ناشران نیز با توجه به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه از سوی معاون امور فرهنگی مهرماه اعلام شده بود آمادگی لازم را برای این نمایشگاه و بسته‌بندی سفارشات کسب کرده‌اند. با سازمان‌های مختلف از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران، شرکت مترو هماهنگی‌ها برای تبلیغات انجام شده است.
 
در ادامه این نشست، رمضانعلی سبحانی‌‌فرد، با بیان این مطلب که با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را چشیدند، گفت: افزایش تعداد ناشران در مقایسه با  دور نخست، نشان از موفقیت این نمایشگاه دارد. امسال با توجه به اطلاعاتی که وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود که فروش کتاب از سال گذشته بیشتر باشد.
 
وی درباره پیش‌بینی‌های شرکت ملی پست برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: برای این نمایشگاه تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده‌ است. با حدود 1500 خطوط شهری و استانی و با تعداد 11 هزار دفتر قبول مرسوله، در خدمت ناشران و مردم هستیم. در استان‌های تهران، قم، مشهد و... که تعداد ناشران بیشتر است، امکانات بیشتری در نظر گرفته شده‌ است. برای مثال در مناطق پُرترافیک تهران 9 شعبه ثابت و 9 شعبه سیار فراهم کردیم. همچنین این امکان را فراهم کردیم که اگر ناشری بیش از فرآیند جمع‌آوری پست فروش داشت، بتواند بسته‌های خود را در مرکز توزیع مکاتبات تحویل بدهد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره روند ارائه خدمات در زمان ارسال بسته از طرف ناشر و رسیدن کتاب به دست مخاطب بیان کرد: زمان دریافت بسته پستی و زمان تحویل به مخاطب پیامک ارسال می‌شود. افراد کامل در جریان ارسال کتاب قرار می‌گیرند؛ همچنین افراد با استفاده از کدرهگیری می‌توانند کتاب را رهگیری کنند که در کدام مرحله از پست قرار دارد و حتی می‌توانند به شماره تلفن فرد موزع بسته، دسترسی داشته‌ باشند.
 
سبحانی‌فر از ناشران درخواست کرد تا در لفاف‌بندی بسته‌های پستی توجه لازم را داشته‌ باشند و ادامه داد: در صورت بسته‌بندی درست کتاب‌ها شاهد آسیب‌دیدگی کتاب‌ها نخواهیم‌ بود، چراکه شرکت پست 4 هزار جعبه بزرگ و 7 هزار جعبه کوچک برای جابجایی بسته‌ها در نظر گرفته‌ است تا بتوانیم بسته‌ها را به سلامت به دست مخاطب برسانیم.
 
در ادامه این نشست حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران درباره مشارکت بانک در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: بانک صادرات ایران نزدیک 40 میلیون کارت دست مردم دارد که 20 میلیون از این کارت‌ها فعال اند، گفت: مردم با بیش از 20 میلیون کارت بانک صادرات در طول هفته یک یا دو تراکنش انجام می‌دهند. این شبکه در خدمت نمایشگاه خواهدبود و همکاران در بانک برنامه‌ریزی می‌کنند که اگر این نمایشگاه دائمی شد، بتوانند در طول سال به صورت شبانه‌روزی خدمات را انجام بدهند و از ظرفیت بیش از 20 میلیون کارت فعال استفاده کنند.    
 
به گفته او فرهنگ و اقتصاد رابطه دو سویه‌ای دارد و هنوز کسی نتوانسته‌است به این نتیجه برسد که کدام ارجح هستند. صیدی ادامه داد: برای اینکه اقتصاد در سطح مطلوب باشد، نیاز به فرهنگ‌سازی است، در مقابل برای اینکه فرهنگ بتواند احساس سعادت و رضایت را ایجاد کند، نیاز به پشتوانه اقتصادی دارد. موثرترین ابزار شناخته شده در حوزه فرهنگ کتاب است. تا کنون هیچ کدام از ابزار فرهنگی به پای کتاب نرسیده‌اند، گاهی ابزار فرهنگی در اوج زیبایی تاثیرگذاری کتاب را ندارد. وزارت فرهنگ و ارشاد از بدو پیروزی انقلاب نقش مهمی در ترویج فرهنگی ایفا کرد، حتی در 8 سال دفاع مقدس نمایشگاه کتاب، فیلم فجر و جشنواره موسیقی تعطیل نشد.  

 زمستانه کتاب برگزار نمی‌شود
احمد‌وند در پاسخ به پرسش خبرنگار‌(ایبنا) درباره بهره‌مندی سیاست‌گذاران از اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای تعریف سیاست‌ها فرهنگی در حوزه نشر بیان کرد: نکته صحیحی است که داده‌های نمایشگاه، کمک‌کننده قابل توجهی به حوزه نشر باشد. تلاش دوستان در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران براین بوده که این داده‌ها و آمار‌ها پردازش شود. بخش‌ داده‌کاوی در موسسه شکل گرفته و اگرچه با تاخیر، اما در دو‌ماه گذشته تاکید براین بود که پردازش دقیق‌تری از آمار نختستین نمایشگاه مجازی و فروش فصلی و استانی مجازی دست پیدا کنیم. چند جلسه مشترک درباره ارائه آمار برگزار شده و تلاش می‌کنیم از ابزار‌های نوین استفاده کنیم تا آمار و پردازش آ‌ن‌ها به کمک نشر بیاید. فکر می‌کنم، همزمان یا بعد از برگزاری نمایشگاه بتوانیم نتایج اولیه و در ادامه قطعی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.    
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایبنا درباره برگزاری طرح زمستانه کتاب بعد از نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این طرح را نخواهیم داشت؛ با توجه به اینکه در میانه فصل زمستان هستیم، مصلحت نیست، هر دو رویداد یعنی دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب و زمستانه کتاب را پیش‌ ببریم؛ کتاب‌فروشان می‌توانند همراهی کنند و در فضایی که برای کتاب و کتابخوانی ایجاد می‌شود، تخفیف‌هایی را پیش‌بینی کنند.
 
در پایان این نشست از پوستر دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران رونمایی شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها