یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مرکز تخصصی خوانش متون کهن در قم افتتاح شد

جلال‌الدین کزازی در پیامی تصویری به آئین افتتاح مرکز تخصصی خوانش متون کهن در قم، تصریح کرد: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش و اندیشه ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، مرکز تخصصی خوانش متون کهن قم با محوریت شاهنامه‌خوانی در سالروز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، با حضور حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم، سیدامیر طباطبایی معاون فرهنگی اجرایی کانون پرورش فکری قم، ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و پیام تصویری جلال‌الدین کزازی شاعر، نویسنده و شاهنامه‌پژوه کشور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم افتتاح شد.
 
حجتی با اشاره به تلاش یک ساله برای راه‌اندازی مرکز تخصصی خوانش متون کهن گفت: گام نخست این مرکز با شاهنامه فردوسی آغاز شد اما به مرور زمان به سراغ خوانش متون بوستان و گلستان سعدی، حافظ خوانی، مثنوی خوانی و قله‌های ادبیات فارسی خواهیم رفت تا در زندگی روزمره کودکان‌مان حضور جدی داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: فعالیت شاهنامه‌خوانی از سال ۹۷ به صورت کارگاه‌های شهریه‌ای و نشست آموزشی برای مربیان و برگزاری جشنواره آغاز کرد و گود قصه گویی و نقالی هم در مرکز پردیسان افتتاح می‌شود و از نقالی و شاهنامه‌خوانی هنرمندان استفاده خواهیم کرد.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم هدف از افتتاح مرکز تخصصی متون کهن ادبی را کسب مهارت خواندن متون اصیل ایرانی برشمرد وتصریح کرد: تلاش می‌کنیم کودکان با متون کهن آشنا شوند و آنها را به سادگی بخوانند و با بزرگان ادبیات آشنا شوند.
  
این مقام مسئول بیان کرد: امیدواریم این فضای شاهنامه‌خوانی در آینده نزدیک به صورت فراگیر توسعه یابد و برای نابینایان نیز تجهیز شود.
 
در این آئین جلال‌الدین کزازی شاعر، نویسنده و شاهنامه‌پژوه کشور در پیامی تصویری گفت: آیین بازگشایی شاهنامه‌خوانی در کانون قم را به دست اندرکاران و نونهالان قمی، فرخ‌بال می‌گویم. بی‌گمان گشایش چنین پایگاه شاهنامه‌ای در شهر کهن قم، رخدادی بسیار همایون است. مایه شادمانی بسیار من است که می‌بینم گونه‌ای خیزش فرهنگی بر پایه شاهنامه در سراسر ایران زمین، آغاز گرفته است.
 
این شاهنامه‌پژوه کشور ادامه داد: این خیزش از چند دید، ماندگار و پایدار خواهد بود، از سویی این خیزش به پاس کودکان و نونهالان پدید آمده است، از سوی دیگر کسانی که در این خیزش کوشایند و با شور و تلاش می خواهند کودکان و نوجوانان ایرانی را با شاهنامه آشنایی بدهند، بانوان هستند و دیگر اینکه زمینه و بستر این خیزش، «شاهنامه» است. شاهنامه، نامه فرهنگ و منش و اندیشه ایرانی است. ما اگر می‌خواهیم ایرانیانی راستین و سرشتین باشیم، ایرانیانی که شایسته نام بلند و ارجمند ایرانی هستند، چاره‌ای جز آن نداریم که نونهالان و کودکان و نوجوانا‌ن‌مان را با جهان شاهنامه که همان جهان ایرانی است، آشنایی بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها