یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
«زیبایی، زشتی، گروتسک» منتشر شد

«زیبایی، زشتی، گروتسک» با ترجمه فریبرز مجیدی توسط موسسه متن منتشر شد. این کتاب نخستین جلد از ترجمه مجموعه مقالات دانشنامه زیبایی شناسی آکسفورد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «زیبایی، زشتی، گروتسک» ترجمه فریبرز مجیدی با شمارگان هزار نسخه، ۱۴۴ صفحه و بهای ۲۶ هزار تومان در قطع پالتویی توسط موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر منتشر شد.

این کتاب نخستین مجلد از ترجمه مجموعه مقالات دانشنامه زیبایی شناسی آکسفورد در این موسسه است. بدین ترتیب مقالات این کتاب ترجمه مداخل زیبایی، زشتی و گروتسک از این دانشنامه را دربر می‌گیرد.

مدخل زیبایی که شرح تاریخ پیچیده نقش زیبایی در فلسفه و زیبایی شناسی است، چهار مقاله را شامل می‌شود: «نمای کلی» به قلم استیون دیوید راس، «مفهوم‌های کلاسیک» نوشته نیکولاس پاپاس، «مفهوم‌های قرون وسطایی» نوشته یان ا. آرتسن و «زیبایی و عشق» نوشته نیکلاس ریگل. مقاله نخست نمایی است کلی از دوره‌های جداگانه تاریخچه مفهوم زیبایی پیش از آنکه این مفهوم در سده هجدهم و از آن زمان به این سو به صورت بخشی از زیبایی شناسی غربی درآید.

مقاله‌های دوم و سوم به دو مرحله مهم این تاریخ مربوط می‌شوند یعنی مراحل کلاسیک و قرون وسطایی که در آنها زیبایی مفهوم فلسفی پرمعنا و گویایی بود، اگرچه هنوز مفهومی زیبایی شناختی به شمار نمی‌رفت. مقاله چهارم نیز کندوکاوی است درباره رابطه مفاهیم زیبایی و عشق در زیبایی شناسی.

همچنین مدخل «زشتی» از این کتاب نوشته رونالد مور است و مدخل «گروتسک» نیز به قلم فرانسیس س. کانلی. پس از تاسیس رشته فلسفه هنر در دانشگاه‌ها، منابع متعددی درباره این حوزه در این یک دهه اخیر ترجمه و تالیف شده است. برعکس دهه‌های پیش که هیچ منبعی به زبان فارسی برای مطالعه وجود نداشت، اکنون دیگر منابع مرجع مطالعاتی این حوزه بویژه اندیشه‌های فیلسوفان و همچنین دانشنامه‌ها ترجمه و منتشر شده است. با این اوصاف اما ضرورت دارد که برای آشنایی کلی و ابتدایی با این حیطه دانشی به منابعی مراجعه شود که امهات مسائل، مفاهیم، مصطلحات و رویکردها را روشن می‌کنند و با علم به وضعیت چند وجهی زیبایی شناسی می‌کوشند ابعاد مختلف آن را بکاوند. یکی از منابع مهم و پیراسته «دانشنامه زیبایی شناسی آکسفورد» است.

ویراست نخست این دانشنامه در سال ۱۹۹۸ در چهار جلد زیر نظر مایکل کلی انتشار یافت و ویراست دوم آن به سال ۲۰۱۴ در ۶ مجلد منتشر شد. این دانشنامه جامع مسائل، مفاهیم، مکاتب و رویکردهای انتقادی در بحث از زیبایی و هنر است. مجموعه قطع پالتویی دانشنامه زیبایی شناسی آکسفورد، از روی ویراست دوم آن به فارس ترجمه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها