یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
یادی از آیت‌الله احمدی در جایزه کتاب سال

نکوداشت آیت‌الله احمد احمدی، عضو فقید شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس بیش از چهار دهه فعالیت در عرصه علم و فرهنگ ایران، همزمان با آئین تجلیل از شایستگان تقدیر سی‌وچهارمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال، یکی از بخش‌های ویژه آئین تجلیل از صاحبان 45 اثر شایسته تقدیر سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال، نکوداشت آیت‌الله احمد احمدی، عضو فقید شورای عالی انقلاب فرهنگی است. 

آیت‌الله احمدی، 44 روز پیش به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. مقام معظم رهبری در پیام تسلیتی که به این مناسبت نوشتند، او را مردی فاضل معرفی کرد که عمر بابرکتش یکسره در خدمت علم و تحقیق و تربیت جوانان جویای علم بوده است. به بیان رهبر معظم انقلاب، مسئولیت‌های مهم این عنصر خدوم و پرکار در مسائل دانشگاهی در دوران انقلاب و جمهوری اسلامی، 
فصل درخشانی از زندگی او بوده است.

احمد احمدی، در سال 1312 در روستای کهکدان ملایر به دنیا آمد. او پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح 2 فراگرفت. سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبائی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون امام خمینی (ره)، سیدحسین طباطبایی بروجردی، آیات عظام سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فراگرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد. آیت‌الله احمدی از سال 1352 عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بود و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده‌ است.
 
او از سال ۱۳۶۰ به‌عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت و بنیان‌گذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بوده و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را برعهده داشت. مرحوم آیت‌الله احمدی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مردم تهران بود.
 
از جمله آثار این عضو فقید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

آئین تجلیل از صاحبان 45 اثر شایسته تقدیر سی‌وچهارمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در گروه‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم خالص، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا و کودک و نوجوان، عصر فردا (دوشنبه 1 مردادماه) در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها