پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۰
شاهنامه فردوسي سراسر پند، اندرز و خردورزي است

فردوسي تنها حماسه‌سراي ايران زمين و خالق كتاب بي‌نظير شاهنامه است و بدون شك فرهنگ و ادب فارسي مديون فردوسي و شاهكار عظيم اوست. اين كتاب حماسي سراسر پند، اندرز و خردگرايي است.

عزت‌الله معظمي‌گودرزي نويسنده و شاهنامه‌پژوه درباره كتاب «شاهنامه فردوسي، پندها و اندرزها» به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: قبل از فردوسي قصه‌ها و داستان‌هاي اسطوره‌اي ايراني وجود داشت و بسياري سعي كردند آن را به نظم درآورند تا مطابق ميل مردم آن روزگار در فكرشان باقي بماند، اما موفق نشدند، دقيقي هزار بيت از اساطير ايران زمين را تحت عنوان «گشتاسب‌نامه» به نظم در آورد؛ اما به دست غلامش كشته شد و كتابش ناتمام ماند.

وي افزود: مسعودي مرزوي و كتاب ابومنصوري دو كتاب تاريخ ايرانند كه پيش از فردوسي نوشته شده بوند و در آغاز كار، فردوسي از آن‌ها استفاده كرده است.

وي افزود: اگر به داستان‌هاي متعدد شاهنامه توجه شود مي‌توان همه را به هم پيوسته و هم كاملا متمايز از يكديگر دانست. در هر داستان شاهنامه قهرمان واقعي آن داستان راست‌گو، درست‌كردار و داراي خصايل نيكو و پسنديده است، داشتن شاخصه‌هاي انساني مي‌تواند فرد را قهرمان واقعي داستان كند.

اين فردوسي‌شناس يادآور شد: گاهي ممكن است پيران، قهرمان داستان او شوند و گاهي ممكن است بهرام پيرگودرز در داستانش بيان شود؛ اما در خلال داستان‌هاي متعدد شاهنامه، حكيم توس همواره از پند و اندرز به خوانندگان دريغ نمي‌كند.

وي افزود: ترويج خوي انساني و باقي ماندن نام نيك، فاني بودن مال، ثروت، مقام و بيهوده بودن عمر كسي كه صفات نيك را كنار گذاشته و به دنبال زر، زور، مقام و در نهايت موجب آزار مردم شده با اشعاري شيرين و دلپذير ياد مي‌كند، با مطالعه دقيق شاهنامه مي‌توان به روحيات شاعر در زمان سرودن اشعار مربوطه به آن داستان پي برد.

نويسنده كتاب «آرشام قهرمان ترموپيل» خاطرنشان كرد: با مطالعه شاهنامه مي‌توان به صراحت گويي فردوسي نزديك شده به گونه‌اي كه دريابي شاعر در چه موقعيتي از لحاظ روحي و جسمي قرار داشته يا كدام داستان را در آغاز كار و كدام داستان را در اواخر عمر و دوران كهولت سروده است.

چاپ نخست «شاهنامه فردوسي، پندها و اندرزها» نوشته عزت‌الله معظمي گودرزي با شمارگان 3000 نسخه در 192 صفحه و بهاي 85000 ريال به كوشش انتشارات ابريشمي‌فر منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط