یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
انتشار «شاهکارهای خوشنویسی ایران»‌ به قلم قلیچ‌خانی

حمیدرضا قلیچ‌خانی کتاب «شاهکارهای خوشنویسی ایران» را در نوبت نشر انتشارات سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دارد.

حمیدرضا قلیچ‌خانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: جدیدترین کتاب من «شاهکارهای خوشنویسی ایران» نام دارد که به زودی از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران روانه کتابفروشی‌ها می‌شود. این کتاب تقریبا شبیه به «شاهکارهای نگارگری ایران» است که در سال 1384 از سوی موزه هنرهای معاصر تهران منتشر شد.

وی افزود: «شاهکارهای خوشنویسی ایران» در 420 صفحه دو زبانه، به هنر خوشنویسی ایرانی از سده‌های سوم تا چهارم هجری تا دوران پهلوی پرداخته و نمونه‌های خطوط کوفی ایرانی را معرفی می‌کند. آخرین خوشنویسی که در این کتاب معرفی و آثارش تحلیل می‌شود، میرزا محمدحسین سیفی قزوینی، مشهور به «عماد الکتاب» است.

قلیچ‌خانی ادامه داد: در مقدمه کتاب نیز در حدود 15 صفحه به وضعیت هنر خوشنویسی در ایران پرداخته‌ام. کتاب همچنین شامل تصاویر زیادی است که هرکدام زیرنویس تخصصی داشته و اطلاعاتی چون نوع خط، رقم هنرمند، کیفیت نگهداری، شهر محل تولید و نگهداری و... را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

دیگر کتاب‌های نویسنده
«درآمدی بر خوشنویسی ایرانی»، «فرهنگ واژگان و اصطلاحات خوشنويسی»، «اصطلاحات نسخه پردازی در دیوان بیدل دهلوی»، «تاریخ ادبیات ایران»، «با شهریاران شعر»، «زرافشان: فرهنگ ترکیبات و اصطلاحات خوشنویسی، کتاب‏آرایی و نسخه ‏‌پردازی در شعر فارسی»، «رسالاتی در خوشنويسی و هنرهای وابسته» و «محمدحسین کشمیری» نام شماری از کتاب‌های تالیفی حمیدرضا قلیچ‌خانی است.

در کارنامه علمی این محقق تصحیح و انتشار برخی متون قدیمی نیز وجود دارد که از میان آنها می‌توان به «مرآت الاصطلاح از آنندرام مخلص (1158 ق.) / فرهنگ فارسی به فارسی»، «دیوان فروغی بسطامی»، «دیوان نرگسی ابهری»، «آداب المشق از باباشاه اصفهانی» و «تصحیح انتقادی دیوان حسن سجزی دهلوی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها