جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
محبی: با افزایش تقاضای کتاب، شبکه توزیع خودبه‌خود فعال می‌شود

حامد محبی، مدیر فروش انتشارات فاطمی بابیان این‌که متأسفانه نقصان سیستم توزیع کتاب در کشور باعث شده است بسیاری از ناشران و سایر فعالان حوزه نشر متضرر شوند، گفت: درصورتی‌که تقاضای کتاب افزایش یابد، شبکه توزیع کتاب نیز به‌صورت خودکار فعال می‌شود.

محبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دراین‌باره اظهار کرد: شبکه توزیع کتاب، امکان دسترسی مخاطبان (خوانندگان کتاب‌ها) به کتاب‌ها را در سراسر کشور فراهم می‌کند اما متأسفانه این شبکه دارای نقصان است به همین دلیل است که هم ناشران و هم خوانندگان کتاب‌ها همواره از این موضوع متضرر می‌شوند.

وی بابیان این‌که آسیب‌شناسی مقوله توزیع در کشور در حوزه‌های مختلف کتاب، متفاوت است، گفت: مساله‌ای که در این مقوله برای موزعان و کتابفروشی‌ها مهم جلوه می‌کند، بحث اقتصادی این مقوله است؛ به این معنا که توزیع کتاب و اختصاص ویترین برای کتاب‌ها، برای موزعان و کتابفروشی‌ها ازنظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه نیست.

مدیر فروش انتشارات فاطمی در توضیح این مطلب، گفت: در بازار نشر، برخی کتاب‌های کمک‌آموزشی به دلیل این‌که تبلیغات خوبی برای آنها صورت می‌گیرد و از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان با استقبال مواجه می‌شوند، برای موزعان در اولویت توزیع قرار دارند اما این موضوع برای کتاب‌های سایر حوزه‌ها، صادق نیست که شاید از مهم‌ترین دلایل آن، اختصاص تخفیف زیاد به این گروه از کتاب‌هاست. همچنین رغبت نه چندان زیاد مخاطبان نسبت به مطالعه کتاب‌های عمومی، از دیگر دلایل توجه نکردن توزیع‌کنندگان و کتابفروشان نسبت به این گروه از کتاب‌ها به شمار می‌آید.

محبی با اشاره به راهکارهای بُرون‌رفت از این معضل، گفت: در درجه نخست باید در راستای اقتصادی شدن فعالیت توزیع‌کننده و کتابفروش گام برداشت؛ به این معنا که باید زمینه‌ای فراهم شود تا این فعالیت‌ها به‌عنوان یک شغل شناخته شوند تا افراد نسبت به فعالیت در این عرصه‌ها مبادرت ورزند به‌گونه‌ای که بتوانند از درآمد حاصل از این فعالیت‌ها امرار معاش کنند.

مدیر فروش و بازاریابی انتشارات فاطمی افزود: برای این‌که بتوان توزیع و کتابفروشی را به‌عنوان یک حرفه شناخت باید در راستای کم کردن هزینه‌های جاری کتابفروش (مانند هزینه‌های مربوط به اجاره مکان، مالیات و ...) گام برداشت.

محبی با اشاره به راهکار دوم بُرون‌رفت از معضلات مربوط به مقوله توزیع کتاب در کشور، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا تقاضای کتاب در کشور ارتقا یابد به‌گونه‌ای که وقتی کتابفروش ویترینی را برای کتاب‌ها اختصاص می‌دهد، مطمئن باشد که این کتاب‌ها به‌سرعت مخاطبان خود را پیدا خواهند کرد و آثار به فروش می‌رسند؛ برای تحقق این موضوع نیز می‌توان کانال‌های اطلاع‌رسانی ویژه کتاب را افزایش داد.

وی  گفت: بدون تردید وقتی تقاضا کتاب افزایش یابد، کانال توزیع کتاب به‌صورت خودبه‌خود فعال می‌شود؛ در چنین وضعیتی می‌توان هم پدیدآورندگان و هم ناشران، توزیع‌کننده و کتابفروشان را راضی نگه داشت.

در این باره بخوانید:
(1) آموزگار: نسبت تعداد ناشران به کتابفروشان منطقی نیست/ تمرکز 75 درصد صنعت نشر در پایتخت (اینجا)
(2) مدیر انتشارات منادی تربیت: توزیع کتاب گرفتار حلقه‌های غیر صنفی و مجاری نامناسب است (اینجا
(3) مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف: بعضی ساندویچ‌فروشی‌ها دیروز، دنبال پخش کتاب رفته‌اند! (اینجا)
(4) حسن سرشتی: توزیع کتاب در کشور در انحصار قشر خاصی از پخشی‌هاست (اینجا)
(5) رُهبانی: ناکارآمدی شبکه توزیع، زمینه تولید و نشر کتاب‌های کم‌ارزش را فراهم‌تر می‌کند (اینجا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط