سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۰
ادبیات کودک مسیر اصلی مهم‌ترین استراتژی‌ها برای رسیدن به اهداف جامعه است

سیدعلی کاشفی‌ خوانساری،نویسنده و منتقد ادبی با تاکید بر این‌که ادبیات کودک در جامعه ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، گفت: ادبیات کودک به عنوان یک کار حاشیه‌ای دیده می‌شود و این باور وجود ندارد که مجرا و مسیر اصلی مهم‌ترین استراتژی‌های ملی و برنامه‌ریزی‌های دولت برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هجدهم تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و مقارن با روز درگذشت مهدی آذریزدی، نویسنده و پژوهشگر  کشورمان است. نامگذاری این روز در واقع، ارج نهادن به تلاش پدیدآورندگانی است که نوشتن برای کودکان و نوجوانان را کاری بزرگ به شمار می آورند.

سیدعلی کاشفی‌ خوانساری از نویسندگان و منتقدان ادبیات کودک و نوجوان به مناسبت این روز ملی گفت: وقتی مناسبتی در تقویم عمومی کشوری قرار می‌گیرد یعنی موضوع مذکور از اهمیت و درجه اولویت بالایی برخوردار است و لازم است اقشار مختلف جامعه به این موضوع فکر کنند و توجهشان به آن جلب شود.

وی افزود: تعریف روزهای مناسبتی در تقویم رسمی کشور باید آنچنان ظرفیتی داشته باشد که تمامی فعالیت‌های  فرهنگی آن حوزه  و تمامی فعالان آن حوزه چه در نهادهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی را تحت پوشش قرار دهد و بهانه‌ای باشد برای غربال کردن آنچه بر آن حوزه گذشته و بهینه کردن تمامی فعالیت‌های مربوطه.

این نویسنده و منتقد ادبی ادامه داد: حدود سه سال است که روز ملی ادبیات کودک در تقویم کشور‌ ما ثبت شده است و تمام کارمندان، دانشجویان، خانواده‌ها، مدیران، مسوولان و سایر اقشار جامعه در این روز با نام ادبیات کودک روبه‌رو می‌شوند. کاربردی که انتخاب این روز در تقویم رسمی کشور باید داشته باشد این است که همه اقشار مختلف در جامعه درباره ادبیات کودک فکر کنند و درباره آن مورد پرسش قرار گیرند که چه کاری انجام داده‌اند؛ همان‌طور که در روز درختکاری و در روز اهدای خون از همه اقشار جامعه انتظار می‌رود فعالیتی را در این روز انجام دهند.

وی تاکید کرد: جا دارد در چنین مناسبتی توجه همه افراد به اهمیت ادبیات کودک جلب شود. به طور مثال از شبکه‌های مختلف تلویزیونی، خبرگزاری‌های مختلف، روزنامه‌ها، موسسات تجاری و صنعتی و سایر نهادها پرسیده شود که آن‌ها چه سهم و چه برنامه‌ای برای معرفی ادبیات کودک و تبلیغ کتابخوانی در سطح جامعه یا در میان کارمندانشان داشته‌اند.

کاشفی خوانساری ادامه داد: وقتی به یک مناسبت ملی یا مذهبی مانند نوروز یا ماه مبارک رمضان می‌رسیم، مشاهده می‌کنیم که تمام موسسات و رسانه‌ها تبلیغاتشان را با حال و هوای آن مناسبت همسو می‌کنند. بنابراین زمانی می‌توانیم، بگوییم ادبیات کودک موفق است که در حوالی چنین روزی تبلیغات مطبوعاتی و رسانه‌ای تحت تاثیر ادبیات کودک و رنگ و بوی کتاب کودک قرار گیرد و تمامی تحقیقات، سرمقاله‌ها و سخنان خطیبان و ائمه جمعه به این سمت‌وسو سوق پیدا کند.

وی با بیان این‌که ادبیات کودک در جامعه ما جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است، گفت: در حال حاضر ادبیات کودک به عنوان کاری حاشیه‌ای دیده می‌شود و این باور وجود ندارد که ادبیات کودک، مجرا و مسیر اصلی مهم‌ترین استراتژی‌های ملی و برنامه‌ریزی‌های دولت برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت است؛ اگر به فرهنگ در جامعه و فرهنگ‌سازی در میان کودکان اهمیت ندهیم و این مقوله مهم را فراموش کنیم اقداماتی هم که انجام می‌دهیم موثر نخواهد بود و راه به جایی نمی‌برد.

کاشفی خوانساری با اشاره به این‌که اگر بتوانیم ادبیات کودک را با اهداف توسعه و اهداف ملی تطبیق دهیم، می‌توانیم به اصلاح مسیر کشور امیدوار باشیم، ادامه داد: در این راستا از سطوح مختلف از بالاترین سطوح گرفته تا سطوح پایینی جامعه انتظار داریم که برای رشد و جا افتادن ادبیات کودک در جامعه هر کاری که در توان دارند، انجام دهند.

وی یادآوری کرد: از زمانی که در اوایل دهه 60 دست‌اندرکاران ادبیات کودک با یکی از مقام‌های کشوری دیدار داشتند و ایشان درخصوص ادبیات کودک سخنانی ایراد کردند تا امروز هیچ مسوول بلندپایه مملکتی سخنرانی اختصاصی در حوزه ادبیات کودک نداشته است؛ از این‌رو انتظار داریم مسوولان بلندپایه نظام، روسای قوای سه‌گانه و مقامات دیگر در کنار موضوعات مختلفی که درباره آن سخن می‌گویند به ادبیات کودک نیز بپردازند تا توجه جامعه به این مقوله مهم جلب شود.

این نویسنده و منتقد ادبی افزود: همچنین انتظار می‌رود خبرنگاران، رسانه‌های جمعی، روزنامه‌ها، واحدهای صنعتی و تجاری و همه افراد در سطح جامعه، محیط کار، خانه و اطراف خود مبلغ و مروج ادبیات کودک باشند و اهمیت موضوع را به دیگران یادآور شوند.

کاشفی خوانساری تاکید کرد: نباید توقع داشت همه چیز از نویسنده‌ها شروع شود، ادبیات کودک یک سازوکار اجتماعی است و نباید آنرا را هنری فردی یا شخصی تلقی کرد و مشکلاتش را در خلاقیت و نوآوری موجود در یک کتاب یا نویسنده جستجو کرد.

وی افزود: ادبیات کودک در یک چرخه به هم پیوسته، باید در کنار سایر مسایل مهم جامعه مورد توجه قرار گیرد و مطالبات آن از درون جامعه شروع شود تا از میان نویسندگان. ابتدا خانواده‌ها و مردم باید به نقش حیاتی خواندنی‌های کودکان ایمان بیاورند، سپس کتاب‌هایی را که زمینه‌ساز رشد، تعالی، پیشرفت و نوآوری برای آینده مملکت است مطالبه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها