یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۶
مهکام: وجود فیلمنامه انگیزه سیمرغ اقتباسی را فعال می‌کند

حسین مهکام، فیلمنامه‌نویس و کارگردان اعتقاد دارد که نگارش فیلمنامه اقتباسی یا ارژینال یک امر سلیقه‌ای است. وی گفت که در هر دوره که آثاری با فیلمنامه اقتباسی حضور داشته، بخش سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز فعال شده است.

مهکام، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جریان فیلمنامه‌نویسی اقتباسی در سینمای ایران توضیح داد: ابتدا باید بررسی کرد که نگارش فیلمنامه اقتباسی یک امر سلیقه‌ای است یا اجباری؟ به نظر من نگارش فیلمنامه اقتباسی یک امر سلیقه‌ای است و نمی‌توان نویسنده‌ای را به نگارش فیلمنامه با اقتباس از آثار ادبی مجبور کرد.

 این فیلمنامه‌نویس همچنین درباره نگاه جشنواره فیلم فجر به سینمای اقتباسی گفت: در این چند سال اخیر، در هر دوره که آثاری با فیلمنامه اقتباسی حضور داشته، بخش سیمرغ بهترین فیلمنامه اقتباسی نیز فعال شده است. بر این اساس در هر دوره‌ای که این سیمرغ مطرح نشده به دلیل نبودن فیلم اقتباسی در آن دوره بوده است.

وی افزود: نمی‌توان گفت که نگارش فیلمنامه اقتباسی امری بهتر و یا مهمتر از فیلمنامه ارژینال است. البته این‌که بر اساس رخدادهای مشهور تاریخی در ایران و یا آثار ماندگار ادبی، چه ایرانی و چه غیرایرانی، اتفاق خوبی است، اما باز هم این امر سلیقه‌ای است و بستگی به علاقه فیلمنامه‌نویس دارد. 

مهکام در ادامه به نام برخی برندگان جایزه فیلمنامه اقتباسی جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: علی مصفا در سال 1390 در سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برای فیلمنامه فیلم «پله آخر» سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کرد. این فیلم یک اقتباس آزاد، اما درخشان از دو داستان «مردگان» اثر جیمز جویس و «مرگ ایوان ایلیچ» از تولستوی است. 

این کارگردان در ادامه اظهار کرد: بهرام توکلی نیز اخیرا با اقتباس از برخی نمایشنامه‌های مطرح آثار ماندگاری ساخته است. به عنوان مثال او با اقتباس از نمایشنامه مشهور «باغ وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز، فیلم «اینجا بدون من» را ساخت. در نسل قبل نیز داریوش مهرجویی فیلم‌های اقتباسی بسیاری را ساخته است. با این وجود باید از نظر کمی و کیفی آثار بیشتری تولید شود، اما همانطور که گفتم نمی‌توان این مساله را به سمت اجبار پیش برد. 

مهکام در پایان گفت: هم‌اکنون در حال ساخت نخستین فیلم بلندم «آزادی مشروط» هستم. هنوز چند جلسه از فیلمبرداری باقی ‌مانده است. من علاقه دارم که فیلمم نخست در جشنواره فیلم فجر اکران شده و بعد به نمایش عمومی دربیاید. بنابراین این فیلم در جشنواره سال آینده رنگ پرده را به خود می‌بیند. 

حسین مهکام، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینماست. فیلم‌های «بیست» و «هیچ» هر دو به کارگردانی عبدالرضا کاهانی با فیلمنامه‌ای به قلم مهکام اکران شده‌اند. 

تله‌فیلم‌های «نقش لیلی» به کارگردانی خسرو معصومی و «دست‌ها می‌بینند» به کارگردانی ابراهیم شیبانی با فیلمنامه‌ای از مهکام از شبکه یک سیما پخش شده‌اند. 

«قلاده‌ سگ شکاری‌ات را صبح زود ببند و سلول صفر»، «یاخته‌های مشوش ذهن»، «نمایشنامه آندرانیک»، «بی در‌زمان»، «بر شعاع داغ یک همبرگر»، «چشمان زندگان»، «عبور از بودن» و «پاپانوئل و دست‌های یخ زده من» نام تعدادی از کتاب‌های منتشر شده مهکام است.

این نویسنده و کارگردان عضو هیات داوران بخش فیلمنامه نویسی و بخش فینال پانزدهمین جشن سینمای ایران در سال 1390 بوده است. مجموعه داستان «عبور از بودن» مهکام در جایزه کتاب فصل پاییز سال 1386 به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. 

مهکام همچنین به تدریس فیلمنامه نویسی در مدرسه کارگاهی فیلمنامه نویسی حوزه هنری و انجمن سینمای جوانان ایران نیز اشتغال دارد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها