سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۵
ذوالفقاری: دلایل اقبال عمومی به خیام باید روشن شود

حسن ذوالفقاری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه، معتقد است با توجه به اقبال عمومی نسبت به رباعی‌های خیام در داخل و خارج کشور و همچنین معرفی زبان فارسی به جهانیان از رهگذر ترجمه رباعی‌های خیام بهتر است در خیام‌پژوهشی‌ها دلایل استقبال از اشعار خیام و همچنین میزان آشنایی جهانیان با این شاعر مشخص شود.-

ذوالفقاری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: خیام از جمله شاعرانی است که به دلیل محتوای شعرش بخت و اقبال معرفی به جهانیان را داشته است؛ چراکه درون‌مایه شعر خیام مسایل فلسفی و نکته‌های اساسی هستی‌شناسانه و زندگی بشری است.

وی از این مساله به عنوان موقعیتی برای معرفی زبان فارسی به جهانیان یاد و تصریح کرد: به‌طور مشخص وجود خیام سبب معرفی او به جهانیان شده است و بسیاری از غربی‌ها به دلیل روح غنایی حاکم بر شعرهای خیام و لطافت شاعرانه در کلامش به او توجه کرده‌اند.

این پژوهشگر ادامه داد: از آن‌جا که گاهی تعداد رباعیات خیام تا 800 رباعی نیز عنوان شده است، این امر نشان‌دهنده جاری و ساری بودن شعر خیام بر ذهن‌ها و زبان‌ها است که همواره با خود اشعار خیام را زمزمه کرده‌اند. بنابراین این شاعر جایگاه ویژه‌ای نیز در ذهن و زبان مردم دارد.

وی تاکید کرد: این موضوع سبب می‌شود به خیام توجه بیشتری کنیم و در پی آن باشیم که چرا خیام تا این حد توجه مردم را به خود جلب کرده است.

ذوالفقاری به یکی از دلایل این مساله اشاره و تشریح کرد: همان‌طور که گفتن تمامی رباعی‌های خیام به چرایی و تامل در آفرینش می‌رسد و آن‌چه فیلسوفان و حکیمان به زبانی سخت و دشوار بیان کرده‌اند، خیام با بیانی ساده، زیبا و قابل فهم در رباعی‌هایش مطرح کرده است. 

وی ادامه داد:در خیام‌پژوهشی‌ها باید به این نکته پرداخت که چرا خیام در میان عموم مردم تا این حد مقبولیت یافته و چه اندیشه‌ باریک، لطیف و نکته‌ای در شعرش بوده که تا این حد ذهن جمعی را به خود جلب کرده است.

ذوالفقاری با تاکید بر این موضوع که چنین پژوهشی رمز و راز شاهکار بودن رباعیات خیام را برای ما روشن می‌کند، اظهار کرد: باید دید گستره نفوذ خیام در دنیا تا چه حد بوده است؛ البته شاید یکسری اطلاعات محدودی براساس ترجمه رباعی‌های خیام به دیگر زبان‌ها به دست ما رسیده باشد، اما به‌طور دقیقی اطلاعی از میزان آشنایی مردم جهان با خیام در دست نداریم.

وی به زمینه‌های معرفی خیام در جهان اشاره كرد و گفت: معرفی خیام در حقیقت معرفی زبان و ادب فارسی و ایران‌زمین به جهانیان است و باید از این منظر در معرفی هر چه بیشتر خیام بکوشیم.

این استاد دانشگاه توضیح داد: فرهنگ ما از نظر سیاسی و دیگر مسایل مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفته و بهتر است چهره حقیقی شعر و ادب فارسی را که چهره حقیقی مردم ایران‌زمین است به جهانیان معرفی کنیم.

وی در پایان تاكيد كرد: اگر بخواهیم فهرستی از چهره‌های برتر این عرصه برای معرفی به جهانیان تهیه کنیم بی‌شک خیام و مولانا در صدر این فهرست قرار می‌گیرند و به زیبایی از رهگذر آثار آن‌ها می‌توان به معرفی فکر و اندیشه ایرانی پرداخت.

28 اردیبهشت در تقویم ایران روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط