دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
مرتضي كربلايي‌لو: حق به حقدار رسيد

مرتضي كربلايي‌لو جايزه مهرگان را حق مسلم خود مي‌داند و می‌گوید: بسيار خوشحالم، چرا كه حق به حقدار رسيد.

مرتضي كربلايي‌لو برگزيده بخش مجموعه داستان جايزه ادبي مهرگان در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گفت: جريان داستان‌نويسي معاصر ايران به واسطه من و چند تن از دوستانم شكسته شده است و اکنون در فضاي خوبي به سر می‌برد.

كربلايي‌لو خاطرنشان كرد: پيش از اين شاگردان گلشيري با دغدغه‌هاي فرمي‌شان داستان ايران را به سمت ديگري سوق داده بودند، خوشحالم که اين فضا شكسته شده و  داستان‌نويسان امروز به سمت معنا و مفهوم در داستان گرايش پيدا كرده‌اند.

نويسنده رمان «مفيد آقا» در ادامه يادآور شد: در مجموعه داستان «زني با چكمه ساق‌بلند سبز»، دست به خلق فضاي جديدي زده‌ام كه از نظر فرم و روايت بي‌سابقه بوده است.

وی افزود: داستان‌هاي اين مجموعه به سمت ابهام گرايش پيدا كرده‌اند، از اين رو پايان داستان‌ها را براي مخاطبان باز گذاشته‌ام تا خودشان داستان را استنباط كنند.

كربلايي لو با اشاره به فضايي كه دراين مجموعه خلق كرده، گفت: در اين مجموعه از زندگي طلبه‌هاي حوزه علميه و تعدادي از افراد خاص سخن گفته‌ام كه در ادبيات داستاني ما، حضورشان بي سابقه بوده است.

وي با انتقاد از بسياري از داستان‌هاي امروز كه در فضاي كافی‌شاپ شكل مي‌گيرند، گفت: پرداختن به چنين فضاهايي كه نويسنده دو شخصيت منفعل و پرگو را در مقابل هم قرار مي‌دهد، چيزي به ادبيات ما نمي‌افزايد و حتي داستان امروز ايران را به بيراهه نيز خواهد كشاند.

كربلايي‌لو خاطر نشان كرد: يك نويسنده وقتي داستان مي‌نويسد، باید به معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي در كنار زيبايي‌شناسي بها بدهد. البته من در داستان‌هايم بيشتر سعي مي‌كنم كه به عنصر زيباشناسي توجه کنم.

وي درباره شخصيت هايي كه در اين مجموعه داستان خلق كرده گفت: بيشتر شخصيت‌هاي اين مجموعه محصول تخيل من هستند، اما زماني كه از زندگي طلبه‌ها در داستان‌هاي اين مجموعه حرف مي‌زنم، در واقع گرته‌ها و گوشه‌هایي از شخصيت خودم را به نمايش گذاشته‌ام.

وي درباره جوايز ادبي نیز یادآور شد: جوايز ادبي بسيار خوب هستند. البته اگر وجه نقدي آنها و تعداد سكه‌ها افزايش يابد، بي شك تاثيرگذارتر خواهند بود. من با جوايزم همواره كتاب خريده ام، اگر مبلغ جايزه افزايش يابد، كتاب بيشتري مي‌توانم تهيه كنم.

كربلايي لو درباره احساسش نسبت به دريافت جايزه ادبي مهرگان گفت: من از دريافت اين جايزه كه آن را حق مسلم خودم مي‌دانم بسيار خوشحالم، چرا كه حق به حقدار رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط