یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
كتابداري و پرورش ايده‌هاي خلاق

عبدالرسول خسروي- كارشناس ارشد كتابداري و كتابدار كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر: جامعه كتابداري كشور ما از آن دسته گروه‌هايي است كه مشكل كارآفريني در آن به وضوح به چشم مي آيد. نوآوري و خلاقيت جايگاه چنداني در ميان كتابداران ندارد...

عبدالرسول خسروي- كارشناس ارشد كتابداري و كتابدار كتابخانه مركزي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر: جامعه كتابداري كشور ما از آن دسته گروه‌هايي است كه مشكل كارآفريني در آن به وضوح به چشم مي آيد. نوآوري و خلاقيت جايگاه چنداني در ميان كتابداران ندارد، ايده هاي جديد در ميان آنها كمتر بروز مي‌كند، محدوديت‌هاي راه اندازي كسب و كار براي كتابداران ايجاد مشكل مي‌كند، مراكز كارآفريني در بين آنها وجود ندارد، كتابداران كارآفرين در جامعه ما ظهور نمي‌كنند، مهارت‌هاي راه اندازي كسب و كار به كتابداران آموزش داده نمي شود و خلاصه اينكه جامعه كتابداري ايران نيز مانند برخي از گروهها با معضلي روبروست به نام كارآفريني.

كارآفريني به عنوان يك پديده نوين در اقتصاد نقش موُثري را در توسعه و پيشرفت اقتصادي كشورها يافته است. كارآفريني در اقتصاد رقابتي و مبتني بر بازار امروزه داراي نقش كليدي است. به عبارت ديگر در يك اقتصاد پويا، ايده ها ، محصولات و خدمات همواره در حال تغيير است و در اين ميان كارآفرين است كه الگويي براي مقابله و سازگاري با شرايط جديد را به ارمغان مي آورد.از اين رو در يك گسترده وسيع تمام عناصر فعال در صحنه اقتصاد (مصرف كنندگان ، توليد كنندگان ، سرمايه گذاران) بايد به كارآفريني بپردازند و به سهم خود كارآفرين باشند. 

آنچه دراين رابطه اهميت دارد اين است كه با وجود اهميت روزافزون اين پديده و نقش فزاينده آن در اقتصاد جهاني كمتر به اين موضوع پرداخته مي‌شود. وضعيت اقتصادي كشور و تركيب جمعيتي امروزه بيش از پيش مارا نيازمند يافتن زمينه‌هاي پيشرو در صحنه اقتصادي مي كند و در اين راستا ضرورت داشتن مدل‌، الگوها و راهكارهاي مناسب براي آموزش‌، تربيت و استفاده بهينه از نيروي فعال و كارآفرين بيشتر مي شود.

در اين رابطه با استفاده از منابع موجود و تجربيات حاصله فهرستي از موضوعات قابل تحقيق در سطح كارشناسي ارشد( و بعضا " در سطح دكتري) به صورت پروژه تحقيقاتي يا پايان نامه يا هر گونه تحقيق ديگري به طور خاص و در سطح مشخصي بايد مورد توجه قرار گيرد. 

  واژه كارآفريني از كلمه فرانسوي Entreprendre به معناي « متعهد شدن » نشاُت گرفته اسـت. بنابـر تعريف واژه نامه دانشگـاهي وبستر : كارآفرين كسي است كه متعهد مي شود مخاطره هـاي يك فعاليت اقتصادي را سازماندهي‌، اداره و تقبل كند. 

اقتصاد دانان نخستين كساني بودند كه در نظريه‌هاي اقتصادي خود به تشريح كارآفرين و كارآفريني پرداختند. ژوزف شومپــيتر كارآفرين را نيــروي محركــه اصلي در توسعه اقتصادي مي داند و مي گويد: نقش كارآفرين نوآوري است‌. كارآفريني فرآينــدي است كه منجر به ايجــاد رضايتمندي  يا تقاضاي جديد مي‌شود. كارآفريني عبارت اسـت از فرآينـد ايجـاد ارزش از راه تشكيل مجموعهُ منحصر به فردي از منابع به منظور بهره گيري از فرصت‌ها.

نياز به توفيق، تمايل به مخاطره‌پذيري، نياز به استقلال و خلاقيت مهم‌ترين ويژگي‌هاي مورد تاييد براي مشخص کردن كارآفرينان است.
با اين اوصاف به نظر شما جامعه كتابداري در كارآفريني چه جايگاهي دارد؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط