شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
مهمان‌نوازی ايرانی‌ها شهرت جهانی دارد

ایلام- صیدمحمد درخشنده مؤلف و پژوهشگر ایلامی درخصوص کتاب تازه‌اش گفت: در کتاب مهمان نوازی اقوام ایران به آیین مهمان‌نوازی که تمام اقوام ايرانی، ايلات، طوايف، عشاير و شهرها و بخش‌ها آن را به صورتی كاملاً ايرانی و آبرومندانه به جا می‌آورند، به طوری كه مهمان‌نوازی ايرانی‌ها شهرت جهانی دارد، پرداخته‌ام.

صیدمحمد درخشنده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام گفت: آیین مهمان‌نوازی در میان تمام اقوام ايرانی، ايلات، طوايف، عشاير، شهرها و بخش‌ها وجود دارد و اقوام ایرانی رسم مهمان‌نوازی را به صورت كاملاً ايرانی و آبرومندانه به جا می‌آورند، به طوری كه مهمان‌نوازی ايرانی‌ها شهرت جهاني دارد.
 
وی ادامه داد: در این كتاب، احترام به مهمان، فتوت و مواظبت بر سنت ضيافت، آراستگی و تميزنگه داشتن محل مهمانی، اخلاق مهمان‌نوازی سفره‌های ايرانی، دادن هدیه و سوغاتی به مهمان، به استقبال مهمان رفتن، بدرقه مهمان و نيز آداب و معاشرت ايرانی‌ها از ديدگاه سفرنامه‌نويسانی چون: تارونيه، گاسپار دروويل، بارون دوبد، هانری و بسياری ديگر از سفرنامه‌نويسان و همچنين آداب و خصلت‌های پسنديده در مهمان‌نوازی‌ها اشاره کرده‌ام.
 
مؤلف کتاب «باورها در فرهنگ مردم ایلام» ادامه داد: بخشی از این کتاب به ورود حجاج، ايام ذيحجه و عيدقربان و نيز در مراسم عقد و عروسی و سوگواری‌ها و نوع پذيرايی‌ها در شب نشينی‌ها و دورهمی‌ها، مهمان‌نوازی‌های زيارتی، نذورات و افطاردادن‌ها، ذبح گوسفند در جلوی پای عروس اختصاص دارد.
 
پژوهشگر پیشکسوت ایلامی افزود: از عادات ديگر اقوام ایرانی كه در اين کتاب به آن اشاره کرده ام، پوشش مناسب زمان مهمانی توسط زنان و مردان، مخصوصاً آراستگی زنان و همكاری و همياری و احترام آنها به مهمانان در طول دوران مهمانی است كه ممكن است روزها به طول بيانجامد كه ذره‌ای از مهر و محبت خانواده‌های ميزبان  نسبت به مهمانان كم نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: يكي ديگراز مباحث اين كتاب در مهمانی‌ها، رفتارهای اخلاقی خانواده های ميزبان در میان اقوام ايرانی است كه به احترام مهمانان عادت دارند خود نيز در پايين مجلس با حالتی مؤدبانه و محترمانه بنشينند و حضور مهمانان را در بالای مجلس گرامی بدارند و همچنين عادت دارند كه از بهترين پوشاك خواب و پذيرايی برای مهمان استفاده كنند.
 
مولف کتاب«ایل من ایلام» ادامه داد: از عادات ديگر اين كه خود در قسمت پايين سفره غذا می‌نشينند و به مهمان تعارف می‌كنند كه خوردن غذا را شروع كنند، پس از آن كه مهمانان شروع به خوردن غذا كردند، سپس ميزبان دست به غذا می‌برد، سر سفره حرف نمی‌زنند و آرام غذا می‌خورند، آنها وقتی خوشحال می‌شوند كه به مهمان يا مهمانان خوش گذشته باشد.
 
وی در پایان گفت: اقوام ايرانی مهمان را حبيب خدا و بركت سفره و خير منزل را از روی مهمان می‌بينند و زكات منزل می‌دانند. همان طور كه رسول خدا(ص)می‌فرمايد براي هر چيزي زكاتی وجود دارد و زكات منزل، اطاق مهمانی آن است.
 
به گزارش ایبنا كتاب مهمان‌نوازی اقوام ايران در سال 1401 ، در 281 صفحه در 5 فصل شامل مختصری از تاريخ و جغرافيای ايران، مهمان‌نوازی در فرهنگ ايرانی، مهمان نوازی ايرانی‌ها به استناد بعضي از سفرنامه ها،تعاريفی از مهمان‌نوازی در نواحی مختلف ايران و هم‌چنين اشاراتی به نوع مهمان‌نوازی از ديدگاه قومی در استان ها، توسط صيدمحمد درخشنده، تأليف و در انتشارات درخشنده منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها