چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
شعر محمدرضا ترکی نمودار مسائل اجتماعی است

جواد وندنوروز، رئیس بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار تأکید دارد که شعر محمدرضا ترکی مسائل جامعه را رصد می‌کند و دارای صلابت هنری است.

جواد وندنوروز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان اینکه فرارسیدن زادروز محمدرضا ترکی، شاعر، نویسنده، مترجم و محقق ادبی کشورمان فرصتی برای قدردانی از خدمات فرهنگی وی است، عنوان کرد: ترکی جزو معدود اساتید دانشگاه است که علاوه بر تحقیق کلی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، فعالیت رسانه‌ای نیز داشته است. این استاد دانشگاه تهران در سال‌های 1372 تا 1377 دبیر تحریریه فصلنامه «وقف، میراث جاودان» بود.

وی با اشاره به اینکه محمدرضا ترکی سال 1341 در آبادان به دنیا آمد، افزود: وی پس از دریافت مدرک دیپلم برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و مدرک دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران اخذ کرد.

رئیس بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار در معرفی کتاب‌های محمدرضا ترکی به آثاری از جمله «پارسای پارسی»، «از واژه تا صدا»، «فاصله»، «هنوز اول عشق است»، «خاکستر آینه» و «بغض درلبخند» اشاره کرد و گفت: این شاعر توانمند در کنار تدریس و تحقیق در دانشگاه تهران از شاعران موردپسند جوانان و عامه است که در شعرش مسائل جامعه را رصد می‌کند و دارای صلابت هنری است. استاد ترکی فردی اجتماعی و دارای شم فرهنگی قوی است که به زیبایی آدرس دقیق پرتگاه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد: رمز دلنشینی اشعار محمدرضا ترکی بیان اعتقادات واقعی وی و تجربه‌های زیسته است. اگر درباره عشق می‌نویسد خود معنای آن را درک کرده است.
از دست رفتن‌های من دست خودم نیست
مگذار آن را پای من، دست خودم نیست
دنیای من در دست‌هایت بود و گم شد
حس می‌کنم دنیای من دست خودم نیست
یک باره دیدم دست من لرزید و تب کرد
دیدم که دستم، وای من! دست خودم نیست
یک در میان می‌زد نمی‌دانم کجا رفت
دیگر دل شیدای من دست خودم نیست
از دست وقتی می‌رود گرمای دستت
 سرمای جان‌فرسای من دست خودم نیست
پروا مکن از دست‌های عاشق من
دستان بی‌پروای من دست خودم نیست
از دست تو من سر به صحرا می‌گذارم
باور کن ای لیلای من! دست خودم نیست

رئیس بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار عنوان کرد: ترکی در تمام مجموعه اشعار منتشر شده خود شامل فصل فاصله، هنوز اولِ عشق است، خاکستر آیینه، بغض در نواحی لبخند، بیا پایین و سال‌های بی‌ترانگی به زیبایی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و شعرش زیبا و دارای فصاحت و بلاغت است. وی همچنین از خاقانی‌شناسان عالم کشورمان است که ناگفته‌هایی را درباره اشعار این شاعر بزرگ کشف و بیان کرده است.

وی تاکید کرد: محمدرضا ترکی از چهره‌های ادبی پرکار کشورمان است که همچون غواصی توانمند تلاش می‌کند با شعر و آثار پژوهشی خود به فرهنگ و ادبیات کشور خدمت کند. باید قدردان امثال ترکی باشیم.
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها