پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
وقتی کتابخانه عمومی خرمشهر سنگر خدمت دوران دفاع مقدس شد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرمشهر گفت: کتابخانه عمومی شهید شریف خرمشهر یکی از مکان‌هایی بود که در دوران مقدس پناه رزمندگان در این شهر بود.

عبدالرحمان مرادی نیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر وگرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس این شهرستان بیان کرد: 587 نفر از رزمندگان و دلیران دوران دفاع مقدس تا زمان آزادسازی خرمشهر مقرشان در کتابخانه‌های عمومی خرمشهر بود.

وی درخصوص نامگذاری کتابخانه عمومی « شهید شریف» به این نام اظهار کرد: این کتابخانه از سال 1346 تاسیس شد. و علت نامگذاری به نام شهید شریف این بود که شهید محمد حسن شریف یکی از شهدای روحانیت و آخرین نفری بود که تا زمان سقوط خرمشهر از شهر دفاع کرد.

 
وی با بیان اینکه 6 باب کتابخانه عمومی در خرمشهر وجود دارد ، عنوان کرد: از این تعدادکتابخانه 4 باب کتابخانه فعال و 2 باب کتابخانه غیر فعال است. هم‌اکنون کتابخانه‌ها از حالت سنتی خارج و با سیستم مکانیزه و به روز به دانشکده پژوهشی تبدیل شدند و همچنین کتابخانه‌ها نقش پررنگی در بالا بردن سطح آگاهی دارند و خرمشهر از این قانون مستثنی نیست.
 
مرادنیا با اشاره به تعداد 87 هزار جلد کتاب در مخزن 4 باب کتابخانه عمومی خرمشهر اظهار کرد: این کتابخانه‌ها 4 هزار عضو دارند و 15 نفر به عنوان کتابدار در 4 کتابخانه فعالیت می‌کنند.وماهانه 100 برنامه فرهنگی چون: قصه‌گویی نقاشی ، کتابخوانی ، خوشنویسی در کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی خرمشهر در بخش دیگر سخنان خود به برگزاری مسابقه کتابخوانی اشاره کرد و افزود: همزمان با آزادسازی خرمشهر سوم خردادماه مسابقه کتابخوانی مجازی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

 
مرادنیا تعداد کتاب‌های اهدایی در سال گذشته به کتابخانه‌های خرمشهر را 4 هزار جلد کتاب دانسته و بیان کرد: در پویش اهدای کتاب ، اهدای دانایی تعداد 4 هزار جلد کتاب وهمچنین مبلغ یک میلیارد و 360 میلیون تومان از سوی موسسات و خیرین به کتابخانه‌ها اهدا شد.

وی یکی از مشکلات اساسی کتابخانه‌ها را کم توجهی مسئولان و به‌خصوص پرداخت نکردن نیم درصد شهرداری‌ها بیان کرد و افزود: کتابخانه‌ها زمانی‌که از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ جدا شدند به عنوان یک نهاد مستقل برای گذراندن امور جاری‌شان به نیم درصد شهرداری‌ها نیاز دارند، اما متاسفانه شهرداری‌ها به این موضوع توجه ندارند و بدهی خود را به کتابخانه‌ها پرداخت نمی‌کنند.

وی هدایت کردن نوجوانان به سمت کتابخوانی را مهم‌ترین عامل برای زنده‌نگه داشتن یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس برشمرد و افزود: همانطور که شهید حسین فهمیده در راه آرمان‌های انقلاب به مقام شهادت نائل شد؛ نیز نوجوانان و جوانان ما با خواندن کتاب، ترویج و گسترش کتابخوانی می‌توانند راه شهدای دفاع را ادامه دهند.
 
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها