شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
پروین صدقیان مدیر انتشارات گل آذین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عناوین جدیدی که این انتشارات با‌ ‌آنها به نمایشگاه کتاب آمده را حدود 20 عنوان دانست و گفت: انتشارات گل‌آذین در سی‌‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حدود 20 اثر را روانه نمایشگاه کتاب کرده است. یکی از زمینه‌های فعالیت گل آذین رمان است که متاسفانه چندین عنوان تازه در این باره به نمایشگاه کتاب نرسید.

او ادامه داد: در حوزه علوم اجتماعی و زنان نیز چندین اثر جدید را منتشر کرد‌ه‌ایم؛ کتاب «اکراین در جنگ»، «جهان در شعله‌های گرم جنگ» و «حقایق جنگ اکراین» آثاری است که به‌طور ویژه درباره اکراین به چاپ رسیده است.

صدقیان افزود: کتاب «کار خانگی زنان» نیز برای نمایشگاه امسال منتشر شده که به پدیده کار خانگی زنان می‌پردازد. یکی از تازه‌ترین کتاب‌های گل آذین کتاب «غوغای انقلاب؛ آنتونیو گرامشی و چالش‌های مبارزه سیاسی» است که ترجمه‌ مقدمه طولانی کتاب «خلاصه دفترهای زندان» اثر کوانتین هواره و جفری نوول السميت است. این کتاب روایتی از زندگی و زمانه گرامشی به ویژه درباره زمینه‌های شکل گیری فاشیسم در ایتالیا و بررسی عوامل خارجی و داخلی آن ارائه می‌دهد.

او بیان کرد: گرامشی به ما می‌گوید چه زمان و کجاها انقلاب رخ می‌دهد؟ اصول مبارزه سیاسی با لحاظ شرایط سیاسی چیست و تفاوت شرق و غرب در مبارزات سیاسی کدام است؟ آیا لزوما اصلاح‌طلبی در همه جا به یک شکل پاسخ می‌دهد؟ با اینکه روندهای سیاسی نیاز به پیش نیازهایی عمیق دارد؟ آیا اتکا به صندوق رأی و اصلاح قوانین گزاره‌ای هر جایی ست؟

صدقیان همچنین عنوان کرد: خواندن این کتاب نه تنها در درک اندیشه‌های گرامشی سودمند خواهد بود بلکه شناخت و درس آموزنده از شرایط انقلابی، نقش روشنگران و زمینه‌های قدرتمند شدن نظام‌های تمامیت‌خواه را به همراه «آموزش استراتژی مبارزدی سیاسی» به دست می‌دهد.

او اظهار کرد: «فروپاشی لیبرال دموکراسی: از نقد نئولیبرالیسم به سوی نئو فاشیسم، نقد فلسفه سیاسی نئولیبرالیسم» نوشته وندی براون و جیسون هیکل به ترجمه امید مسعودی نیز عنوان کتاب جدید دیگری است که به نمایشگاه کتاب رسیده است. 

او گفت: فصل اول این کتاب در حوزه نقد فلسفه سیاسی نئولیبرالیسم است که نئولیبرالیسم به فرسایش و تخریب نهادهای دموکراتیک و ارزش­ های فرهنگی و اخلاقی در جوامع معاصر و بهره­ گیری از فاشیسم و ظهور نئوفاشیسم در دفاع از سرمایه فراملیتی و دولت - شرکت­ ها در برابر جنبش­ های کارگری، ضدجهانی سازی و سایر جنبش­ های مترقی انجامیده است.

مدیر اتشارات گل‌اذین ادامه داد: در این کتاب با اشاره به تجربه تاریخی مبنی بر تحمیل دموکراسی به طبقات مسلط به عنوان نتیجه مبارزه طبقاتی طبقات فرودست در طول تاریخ، بر این حقیقت تاکید می‌‌شود که مبارزه دموکراتیک در پیوند تنگاتنگ با مبارزه طبقاتی بوده و حفظ دستاوردهای دموکراتیک و نظام سیاسی لیبرال دموکراسی، مستلزم تشدید و تعمیق مبارزه طبقاتی در این جوامع است.

او افزود: در فصل دوم کتاب «فروپاشی لیبرال دموکراسی» نیز ابتدا ویژگی‌‌های فاشیسم معرفی می‌­شود و سپس ارتباط بحران جهانی سرمایه‌‌داری با فاشیسم قرن 21 بررسی می­‌شود. همچنین در این فصل نشان داده می‌شود که چگونه طبقه سرمایه ­دار حاکم در جوامع سرمایه‌­داری می­ کوشد تا از پوپولیسم به عنوان رویکردی برای انحراف مبارزه طبقاتی و اعمال هژمونی خود بر این مبارزات در جهت پیشبرد اهداف خود بهره گیرد. در واقع رویکرد طبقه حاکم این جوامع به بهره ­گیری از فاشیسم و نیز چگونگی روی آوردن نئولیبرالیسم به سوی نئوفاشیسم و فرسایش و تخریب نهادهای دموکراتیک و پایان بخشیدن به لیبرال دموکراسی بررسی می‌شود.

او درباره فصل سوم هم عنوان کرد: این فصل به موضوع نبرد با نئولیبرالیسم در کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و شیلی اختصاص دارد.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها