شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
محمدصادق رویگر: آینده تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را روشن می‌بینم

محمدصادق رویگر گفت: آینده تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را روشن می‌بینم، گروه‌های مردمی روایت برایشان بسیار مهم شده است. در شیراز اکنون هم بحث تاریخ شفاهی و هم بحث تاریخ‌نگاری اسناد مکتوب رو به پیشرفت است.

محمدصادق رویگر، پژوهشگر و مسئول آرشیو دفتر نشر راه‌یار در شیراز با اشاره به شرح کتاب «نهضت در شیراز» با عنوان فرعی دائرةالمعارف مصور انقلاب اسلامی در شیراز که از سوی انتشارات راه یار به چاپ رسیده و در نمایشگاه کتاب 1402 رونمایی شده است، گفت: برای تألیف این کتاب اسناد دوران انقلاب اسلامی را از همه زوایا بررسی کردیم. درگیری با بهائیان، نقش علما در پیروزی انقلاب، استانداران و... بررسی شده است.

وی افزود: در این پژوهش حداقل 120 کتاب را فیش‌برداری کردیم. از خاطرات یک دانشجو که در آن زمان در شیراز بود تا دانشگاه شیراز به روایت اسناد ساواک مورد بررسی قرار گرفت. در این کتاب‌ها تناقض دیده می‌شود.

رویگر با اشاره به کتابسازی در این حوزه گفت: برخی افراد و سازمان‌ها به نگارش و چاپ کتاب اقدام می‌کنند و از آنجایی که مطمئن هستند این کتاب‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، لذا از پژوهش عمقی نیز برخوردار نیست. برخی کارهای سفارشی نیز می‌تواند کتابسازی باشد.

مسئول آرشیو دفتر نشر راه‌یار در شیراز افزود: آینده تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را روشن می‌بینم. گروه‌های مردمی روایت برایشان بسیار مهم شده است. در شیراز اکنون هم بحث تاریخ شفاهی و هم بحث تاریخ‌نگاری اسناد مکتوب رو به پیشرفت است.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها