دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
حبیب‌الله عظیمی: افق چشم‌انداز دسترسی به نسخ خطی فراسرزمینی روشن است

حبیب‌الله عظیمی گفت: امروز سهولت دسترسی به نسخ خطی ایجاد شده است در حالی که در گذشته این‌گونه نبود. افق چشم‌انداز آینده دسترسی به نسخ خطی که فراتر از سرزمینمان در کشورهای هند و پاکستان و آسیای میانه روشن است که بخش عمده تولید دانشمندان ایرانی در این کشورها قرار دارد. ولواینکه این نسخ به زبان عربی در این مناطق موجود است.

دکتر حبیب‌الله عظیمی، نسخه‌شناس، نسخه‌پژوه و مدرس دانشگاه شهید بهشتی در نمایشگاه کتاب 1402 به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: در دهه اخیر خوشبختانه توجه محققان بیشتری به نسخ خطی جلب شده است. قبلا پژوهشگران در این زمینه محدود بودند. نسخه‌شناسی در دانشگاه شهید بهشتی و بنیاد ایران‌شناسی ارائه می‌شود که طبیعتا تعداد زیادی از پایان‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان و دانش‌پژوهان به این موضوع اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به آینده نسخ خطی در کشور افزود: دانشکده طب سنتی با نسخ خطی زیادی ارتباط دارند. در دهه‌های اخیر کتابخانه‌ها و محققان دو رویکرد داشتند، جمع‌آوری و خرید و ترغیب خانواده‌ها به فروش یا اهدا یا امانی قرار دادن نسخ خطی در کتابخانه‌ها تا شرایط مناسب برای نگهداری آنها ایجاد و نسخ پشتیبان تهیه شود.

عظیمی بیان کرد: کتابخانه‌های بزرگ در این زمینه فعال شدند، دنبال بودجه رفتند و به دنبال جمع‌آوری و فراهم‌آوری این نسخ از خارج از کشور افتادند. نسخ جمع‌آوری شده ضدعفونی و اسکن شد و نسخه دیجیتال آنها دسترسی محققان را به این نسخه‌ها آسان کرد اما رویکرد دیگر این است که محققان بیشتری برای پژوهش به سوی نسخ خطی آمدند. امروز خوشبختانه محققان بیشتری بر روی نسخ خطی که تاکنون بر روی آنها کار نشده است، کار می‌کنند.

وی در ادامه گفت: امروز سهولت دسترسی به نسخ خطی ایجاد شده است. در حالی که در گذشته این‌گونه نبود. افق چشم‌انداز آینده دسترسی به نسخ خطی است که فراتر از سرزمینمان در کشورهای هند و پاکستان و آسیای میانه که بخش عمده تولید دانشمندان ایرانی در این کشورها قرار دارد، روشن است. ولواینکه این نسخ به زبان عربی در این مناطق موجود است.

عظیمی افزود: هدف بزرگتر این است که کتابخانه‌هایی مانند آستان قدس منطقه‌ای به جلو بروند. در حال برقراری ارتباط هستیم و در چند دهه اخیر کارشناسانی به خارج از کشور اعزام شدند و این افق روشنی است. اگر بودجه برای خرید نسخه‌های خطی تامین شود، تسهیل دسترسی بهتر و سریع‌تر انجام می‌گیرد. می‌توانیم با کشورهای همسایه تبادل داشته باشیم. کارشناس بفرستیم و رسالت بین‌المللی خویش را ایفا کنیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها