دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
برخلاف گذشته ادبیات علمی‌تخیلی برای رشد در ایران مانع خاصی ندارد

محمدرضا بازدار، نویسنده رمان علمی‌تخیلی «میراث گناهکاران» معتقد است که این ژانر ادبی از وقتی که وارد ایران شد با بی‌مهری زیادی از طرف دو جریان عمده ادبیات داستانی کشور یعنی جریان به اصطلاح روشن‌فکری و جریان مذهبی مواجه شد که آن را موضوعی سطح‌پایین و مبتذل می‌دانستند؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

محمدرضا بازدار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره بی‌مهری‌ها به ادبیات علمی‌تخیلی گفت: ادبیات علمی‌تخیلی از قدیم یعنی از وقتی که وارد ایران شد، با بی‌مهری زیادی مواجه شد. هر دو جریان عمده ادبیات داستانی ایران مثل جریان به اصطلاح روشن‌فکری و جریان مذهبی، به دلایل متفاوت با این نوع از ادبیات مثل یک موضوع سطح‌پایین و مبتذل رفتار کردند. البته قبل از آن، حتی در سطح دنیا هم کم‌وبیش، ادبیات علمی‌تخیلی را در شأن و سطح باقی مسائل نمی‌دانستند و تا حدودی هم حق با آنها بوده؛ اما به نظر می‌رسد این رویه طی چند دهه اخیر به سرعت در حال تغییر است.
 
نویسنده مجموعه «میراث گناهکاران» ادامه داد: برخلاف گذشته، حالا در سطح جهان این نوع از ادبیات، در بازی‌های رایانه‌ای، فیلم و سریال و کتاب‌های رمان بویژه در رده سنی نوجوانان جایگاه بزرگی را از نظر مخاطب به خودش اختصاص داده است. این رویه، شاید به خاطر ارتباطات جهانی، هرچند دیرتر اما به نظر می‌رسد حدود یکی دو دهه است که وارد ایران هم شده است. در حال حاضر خیلی از انتشارات‌های بزرگ و پرفروش، نه تنها مشکلی با ترجمه و چاپ رمان‌های ادبیات علمی‌تخیلی ندارند؛ بلکه تولید محتوای بومی آنها هم به سرعت رو به رشد است.
 
بازدار درباره پیش‌بینی جایگاه ادبیات علمی‌تخیلی بین نوجوانان در آینده گفت: انتشارات کتابستان معرفت چند سالی است وارد این حوزه شده و توانسته است رمان‌های نسبتاً پرفروش تألیف و به بازار عرضه کند. به نظرم الان، مانع خاصی سر راه این گونه ادبی در ایران باقی نمانده است که بخواهد جلوی رشدش را بگیرد. با توجه به سلیقه‌ای که از نسل جوان سراغ دارم، جایگاه این ادبیات بالا و بالاتر خواهد رفت. هروقت اقبال مردم به مسئله‌ای بیشتر شود، طبیعی است که تولیدکننده‌های بیشتری هم وارد عرصه رقابت در آن حوزه شوند.
 
وی در انتها از مصائب افزایش تألیف‌ها بر اساس ذائقه مخاطب صحبت کرد: معمولاً در چنین شرایطی، هم رمان‌های متوسط و هم عالی وارد بازار می‌شوند؛ چون حالا از حمایت مادی و معنوی بیشتری برخوردار خواهند شد؛ اما می‌دانم که اقبال بیشتر از ادبیات علمی‌تخیلی باعث خواهد شد، کسی که دنبالش باشد و درباره آن تحقیق کند، بتواند کتاب‌های با کیفیت متعددی را به‌خصوص بین نویسنده‌های ایرانی پیدا کند.

شماره اول پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره دوم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره سوم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره چهارم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره پنجم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره ششم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره هفتم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»
شماره هشتم پرونده «آیندۀ آینده؛ بررسی چشم‌انداز ژانر علمی‌تخیلی در ایران»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها