چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
زیارت اربعین همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد

رضا کریمی خوزانی گفت: راهی شدن شیعیان برای زیارت بارگاه امام حسین(ع) در اربعین یک گردشگری مذهبی است که نزدیک شدن شیعیان سراسر جهان به یکدیگر و اتحاد آنها را در پی دارد. این به نوعی حمایت از محور مقاومت است که همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گردشگری مذهبی یک صنعت گردشگری جدید است که باعث درآمیخته شدن آداب اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی متفاوت کشورهای مختلف به وسیله این صنعت شده است. رضا کریمی خوزانی دانش‌آموخته روابط بین‌الملل و پژوهشگر حوزه گردشگری مذهبی و مولف کتاب «گردشگری مذهبی» با عنوان فرعی خط مشی برای همگرایی سیاسی و فرهنگی در مورد گردشگری مذهبی گفت: با وجود تلاش‌هایی که برای سست کردن اعتقادات دینی در بین پیروان ادیان الهی انجام می‌شود، هنوز هیچ نیرو یا جذابیتی نتوانسته مانع گسترش باورهای دینی در جوامع مختلف شود.

وی افزود: این مساله آنچنان برای انسان‌های امروزی مهم است که حاضرند هزینه‌های مالی و جانی در این راه متحمل شوند. گواه این ادعا را می‌توان تداوم و سیر صعودی سفر به مناطق مقدس و اماکن مذهبی ذکر کرد.

کریمی خوزانی با بیان اینکه امروزه گردشگری مذهبی به زیرشاخه‌ای مهم از صنعت گردشگری تبدیل شده است، گفت: گردشگری مذهبی یک صنعت گردشگری جدید است که باعث درآمیخته شدن آداب اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی متفاوت کشورهای مختلف به وسیله این صنعت شده است. در این میان سرعت رشد و توسعه گردشگری مذهبی، گوی سبقت را از دیگر گونه‌های گردشگری نظیر طبیعت‌گردی، گردشگری تاریخی و... ربوده است.

وی در ادامه بیان کرد: راهی شدن شیعیان برای زیارت بارگاه امام حسین(ع) در اربعین نیز یک گردشگری مذهبی است که نزدیک شدن شیعیان سراسر جهان به یکدیگر و اتحاد آنها را در پی دارد. این به نوعی حمایت از محور مقاومت است که همگرایی شیعیان منطقه را به دنبال دارد.



کریمی خوزانی افزود: در کتاب «گردشگری مذهبی» تمام این نکات ذکر شده است، زیارت اربعین منتسب به امام سوم شیعیان بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این رویداد سبب شکوفایی و رشد ارزش‌های مادی و معنوی شیعیان منطقه می‌شود و مفاهیم بلندی مانند فداکاری، سخاوت، ایثار، دشمن ستیزی، بندگی خدا و حق‌طلبی در آن نهفته است.

وی در ادامه گفت: این کتاب با بهره‌گیری از مطالعات گذشته و به کارگیری روش نسبتا متفاوت، جنبه‌های پنهان و دیدگاه‌های ناگفته گردشگری مذهبی و نقش انسجام‌دهی بین جوامع شیعی را بیان کرده است و با استدلال‌های منطقی روند مشخصی از سیاست درست همراه با اصول مذهبی-گردشگری را مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار داده است.



نویسنده کتاب «گردشگری مذهبی» بیان کرد: در کل، این پژوهش به دنبال تبیین نقش گردشگری مذهبی در گردآوری و اتحاد شیعیان است، اینکه گردشگری مذهبی چه تاثیری بر روابط جوامع شیعی در خاورمیانه داشته و متعاقبا بر همگرایی جوامع شیعی در کشورهای دیگر با ایران چه تاثیری دارد.

کریمی خوزانی گفت: کتاب «گردشگری مذهبی» بر این نکته تاکید دارد که زیارت اربعین چگونه می‌تواند به هم‌سویی جوامع شیعی در منطقه با ایران کمک کند و اینکه چه تاثیری در همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی و جوامع شیعی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها