جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
صنعت چاپ به برنامه بلند‌مدت نیاز دارد

به گفته سعید کلاری، مدیر چاپخانه ناب نقش؛ با تدوین برنامه‌ای استراتژیک و بلندمدت به‌راحتی می‌توان مدیران را براساس تحولات آماده تغییر و سرمایه‌های جاری را در بخش‌های مختلف هدایت کرد‌.

سعید کلاری، مدیر چاپخانه ناب نقش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به سابقه 204 ساله ورود صنعت چاپ به همت میرزا زین‌العابدین رهنما به کشور، گفت: این صنعت طی این سال‌ها فراز و فرودهای زیادی به خود دیده است، از اولین آثار خلق شده که به وسیله چاپ سنگی و حروف سربی و کلیشه‌های فلزی آغاز شده بود و در ادامه ورود تکنیک افست و گرفتن زینگ با سفیده تخم مرغ و پیشرفت‌های خیره‌کننده آن تا چاپ روزنامه با ماشین‌های روتاسیون با آن بوی درهم تنیده و تند مرکب و کاغذ کاهی.
 
وی ادامه داد: به مرور تکنیک‌های دیگر مانند فلکسو ظهور و بروز پیدا کرد و  امروز در صنعت چاپ بیشتر توجهات معطوف به چاپ دیحیتال است، اما باید گفت که در این راه پر مشقت، صنعت چاپ مسیر توسعه و پیشرفت را گاهی به آهستگی و گاهی به سرعت اما به خوبی طی کرده است.
 
کلاری با بیان اینکه در این راه گذشتگان و استادان بی‌بدیلی برای تعالی صنعت چاپ زحمات بسیاری کشیده‌اند تا به جایگاه امروزش برسد، عنوان کرد: جایگاه صنعت چاپ در بین کشورهای جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه بسیار متعالی است و این نشان از قدرت فنی و مدیریتی بالای آن دارد، اما با وجود این محاسن و تعاریف، نمی‌شود از کمبودها و مشکلات ریز و درشت آن نگفت.
 
وی در این زمینه توضیح داد: روز ملی صنعت چاپ شاید به مثابه ترازویی باشد که در یک طرف زیبایی‌ها و جشن‌ها و تبریک‌ها و تقدیرها گذاشته شده و در طرف دیگر اشارات، نظر و نقدها و گلایه ها و... قرار دارد، گاهی میزان یکی است و گاهی کفه‌ای سنگین‌تر است اما هرچه هست تماماً برای توسعه این صنعت است.
 
کلاری در ادامه از بی‌برنامه بودن این صنعت طی سال‌های متمادی به‌عنوان یکی از مشکلات جدی آن نام برد و گفت: این بی‌برنامگی هم از طرف دولت و متولی اصلی آن یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم از طرف اتحادیه چاپ و اتحادیه‌های همگن بوده است، نداشتن برنامه مدون، جامع و بلند‌مدت باعث پراکندگی نیروهای موثر و هرز رفتن و عقب‌افتادگی‌هایی شده است.
 
به گفته وی، بعضا دولت، اتحادیه‌ها و انجمن‌ها هر کدام برای خود و براساس تعاریف خود از اوضاع و شرایط حرکت می‌کنند و در صورت داشتن ایده و طرح گاهی در تعارض منافع با دیگر تشکل‌ها و سلایق دچار اصطکاک‌های مفرطی می‌شوند که نتیجه آن ناکامی مطلق صنعت چاپ کشور است.
 
وی با بیان اینکه نکته مهم «موقتی بودن» این طرح ها یا به‌عبارت صحیح‌تر، گلخانه‌ای بودن طرح‌ها و تصمیمات موقتی است، یادآور شد: به لحاظ تاریخی در بخش مدیریت کلان بیشتر تصمیم‌ها «موقت» است و کمتر نشانی از ثبات و تداوم در طرح‌ها و حتی رویه‌های جاری دیده می‌شود، گویا نبود ثبات و موقتی بودن همه چیز، همچون بختکی بر روی صتعت چاپ افتاده است.
 
وی ادامه داد: موقتی بودن تصمیمات، تاثیر خود را بر فعالان صنعت چاپ، مدیریت و کسب و کار و ... گذاشته است، البته از دولت به هیچ وجه انتظار دخالت مستقیم نداریم که حتی آن را مخرب هم می‌دانیم؛ اما به‌عنوان متولی توقع می‌رود با ظرفیت‌ها و امکاناتی که در اختیار دارد نقش‌ برنامه‌ریز، هدایتگر و تسهیل‌گر را به خوبی ایفا کند.
 
کلاری با بیان اینکه دولت در تمام این مسئولیت‌ها کم‌کاری‌هایی داشته است، گفت: همین مساله باعث تقبل این مسئولیت‌ها از سوی برخی اتحادیه‌ها و بخش خصوصی با امکانات به مراتب کمتر از دولت اما با درایت و پشتکاری بالا شده است؛ هرچند که همین تصمیمات موقتی اثرات پایدار و ماندگاری ندارند، اما آنچه امروز به‌عنوان توسعه یا دستاوردهای ملی در صنعت چاپ شاهد هستیم حاصل همین نوع نگاه و مدیریت است.
 
وی با اشاره به لزوم برنامه‌های بلندمدت برای صنعت چاپ، افزود: به دلیل گستردگی صنعت چاپ، با تدوین برنامه‌ای استراتژیک و بلندمدت به‌راحتی می‌توان چشم‌اندازی طولانی‌مدت طراحی و مدیران را براساس تحولات، آماده تغییر و سرمایه‌های جاری را در بخش‌های مختلف هدایت کرد‌.

 با تدوین برنامه‌ای استراتژیک و بلندمدت به‌راحتی می‌توان مدیران را براساس تحولات آماده تغییر و سرمایه‌های جاری را در بخش‌های مختلف هدایت کرد‌.

به گفته کلاری، از سوی دیگر می‌توان برای ورود به بازارهای جدید تجهیز و آماده شد و در رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی برای کسب سهمی از بازارهای بین‌المللی وارد شد، همه اینها اتفاقاتی است که به آرامی و خیلی محدود و در بخشی از صنعت چاپ کشور و در پی همان نگاه گلخانه‌ای و موقتی در حال انجام است اما باید آن را بسط داد.
 
مدیر چاپخانه ناب نقش در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: همه‌گیر شدن این موضوع مستلزم داشتن نگاهی کلان و برنامه‌ریزی بلند‌مدت به‌عنوان نیاز مبرم این روزهای صنعت چاپ است که انتظار می‌رود مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه بیشتری به آن داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها