شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
«آب در نقاب» به کتاب‌‌فروشی‌ها رسید

کتاب «آب در نقاب» شامل 63 شعر سپید با مضمون عاشقانه و دلتنگی‌های شاعر منتشر شد.

سولماز طلوعی، شاعر و نویسنده ارومیه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، گفت: به اعتقاد من قلم همیشه مظلوم بوده و هست؛ همین که بسیاری از  هنرهای نمایشی، سینمایی و حتی تجسمی به‌ راحتی دیده می‌شوند، سرو صدا می‌کنند، برای مخاطب مهم می‌شوند و از هنرمندان سینمایی به قول امروزی‌ها سلبیرتی‌ها زاده می‌شوند؛ اما، هرگز یک شاعر و قلمش نمی‌تواند چنین جایگاهی را در بین مخاطبان پیدا کند و چه بسیار شاعرانی که در خانه‌های خود برای همیشه خاموش می‌مانند.
 
وی با بیان اینکه به اعتقاد من بحث جنسیت در هنر از دیرباز در فرهنگ ایرانی مطرح بوده است، گفت:  فاصله‌گیری زنان از مباحث فرهنگی و هنری به  بهانه اشتغال در خانه،همواره این قشر را از پرورش استعدادهای ذاتی و الهی خود دور و دورتر کرده است، چه بسا بانوانی که سرشار از طلیعه هنر و زیبایی، تمام قریحه خود را به خاک برده‌اند.
 
طلوعی ادامه داد: خوشبختانه در دهه‌های اخیر با تابوشکنی برخی فرهنگ‌های غالب، جا برای نمایاندن برخی استعدادهای این قشر در تاریکی مانده باز شد، به‌خصوص در زمینه شعر و ادبیات، حلول زیبای دو ماه روشن فروغ فرخزاد و پروین اعتصامی انقلاب بزرگی برای این مهم بود  و هر چند این دو شاعر عمر بسیار کوتاهی داشته و در اوان جوانی دنیای فانی را وداع گفتند؛ اما تاثیر شگرف و ارزشمند خود را بر جامعه ادبی زنان بجا گذاشتند.

وی گفت: درباره جایگاه زن در شعر امروز بسیار خوشبین هستم، حضور مدام و سرشار زنان در جامعه ادبی و فعالیت‌های ادبی مهم و جریان‌ساز در این ساحه را به وضوح مشاهده می‌کنم.

نویسنده کتاب «خودم از خودم» درباره مجموعه شعر «آب در نقاب»، گفت: اشعار این کتاب در قالب سپید و آزاد بوده و شامل 63 شعر سپید با مضمون عاشقانه و دلتنگی‌های شاعر در فضای تنهایی خودم است. خودم مطالعه آن را به علاقه‌مندان حوزه ادبیات بانوان، به‌خصوص زنان مستقل و موفق توصیه می‌کنم.

شاعر این مجموعه با اشاره به فضای احساسی خلق این آثار، گفت: آب در نقاب، محصول یک دوره تشویش شیرین، اندوه باشکوه، زخم پنهان، درد مدام و شور بلاتکلیف که نامش را هذیان می‌گذارم و بس! آب در نقاب را بر من ببخشید.

در بخشی از کتاب «آب در نقاب» می‌خوانیم:

رهایش بکنید
قفس تاوان سختی بود
که زیبایی ها
قبل از او داده بودند
پرنده مرده
تنها به درد لاشخورها
به درد کفتارهای پیر میخورد
او را
با حسرت هوسناک پرواز
با آتش آوازهای یخ در گلو
او را
با پایان پرنده تنها بگذارید...
 
یادآوری می‌شود؛ مجموعه شعر «ساعت‌ها صفر می‌شوند» و «خودم را از خودم » از دیگر آثار این شاعر ارومیه‌ای است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها