سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
اطلس منظوم عملیات‌های دفاع مقدس در آستانه انتشار است/ مروری بر سلحشوری‌های رزمندگان با زبان شعر

ولی‌الله فتحی در کتاب جدید خود که در آستانه انتشار است با اشعاری هم وزن شاهنامه فردوسی به شرح تمام عملیات‌های دفاع مقدس پرداخته است.

ولی‌الله فتحی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در معرفی اثر تازه‌اش با نام «دفاع مقدس؛ کتابی برای ارتشیان، سپاهیان، بسیجیان، جهادگران و تمام مردم ایران» عنوان کرد: در اوایل جنگ تحمیلی و در طول جنگ به واسطه پست سازمانی به مناطق جنگی سرمی‌زدم و موارد زیادی از جانفشانی‌های فرزندان دلیر ایران را از نزدیک شاهد بوده‌ام. با دیدن وضعیت خرمشهر و غارت کالا و خرابی منازل مردم و زجری که مردم و رزمندگان اسلام در طول جنگ کشیده بودند خودبه خود و ناخودآگاه اشک از چشمان جاری می‌شد. هزاران سرباز و سپاهی و بسیجی، جهادی و نیروهای عاشق به جنگ دشمن و استکبار رفتند و شهید شدند تا ما و کشور و دینمان پابرجا بماند.

وی با تاکید بر اینکه از خودگذشتگی و ایثار نیروهای مسلح اعم از ارتشی، سپاهی، بسیجی و جهادی در جنگ تحمیلی را هرچه بنویسیم کم است، گفت: مجموعه منظومی که تحریر کرده‌ام بر اساس محتویات اطلس نبردهای ماندگار عملیات‌ نیروی زمینی در هشت سال دفاع مقدس به دست آمده است.

فتحی گفت: در این کتاب به تمام عملیات‌های آفندی و پدافندی دفاع مقدس اشاره شده و در پایان هر شعر نتیجه‌ و پیامدهای هر عملیات ذکر شده است. به عنوان نمونه درباره عملیات آفندی عاشورا که 28 آبان 59 انجام شده آمده است: «عمل‌های آفند در حرب ما/ به‌ویژه در آن غرب کشور چها/ اوایل به سختی در آن جنگ بود/ مقابل به دشمن چه بی‌رنگ بود/ جلودار دشمن نه آسان نبود/ توقف چه مشکل به هر لحظه بود/ نگردیده بود انسجامی به کار/ ز نیروی اصلی در این کارزار/ چنین بود نیروی مردم همی/ مشخص ز ترکیب آن مردمی/ نبد سازمانی ز آنها به جنگ/ به هرکار آنها بباید درنگ/ و هم انتظاری ز مردم زیاد/ شود حمله بر دشمنی را که باد/ عقب رانده گردد ز این خاک ما/ و پایان شود جنگ ناپاک ما/ از این رو به یورش بباید روان/ به آن سوی دشمن به هر لحظه آن/ به پس‌گیری از خاک گردد چنین/ و یا منهدم دشمن اندر زمین/ از این باب طرحی دگر داده شد/ ز آن لشکرم بود و آماده شد/ هدف ارتفاعات سارات‌ها/ و آن بند پیران علی تا رها/ رها گردد از دست دشمن به جنگ/ ز دستان آن دشمنی را که ننگ/ عمل شد به آبان نبردی دگر/ سه روزی به پایان شدش پراثر»

وی ادامه داد: سپس اشاره شده که خلبانان هوانیروز با 14 فروند بالگرد و 92 ساعت پرواز 107 مجروح را تخلیه، 135 رزمنده را هلی برد و هفت تن بار و مهمات را جابه‌جا کردند. در بخش نتیجه هم آمده که اهداف پیش‌بینی شده آزاد شد و به یک گردان 22 مخصوص به میزان 70 درصد آسیب وارد شد.

فتحی در پایان گفت: این کتاب شرح منظوم تمام عملیات‌های دفاع مقدس به ترتیب زمان است و در انتها به جهادگران و چگونگی تشکیل جهاد سازندگی نیز اشاره شده است. این کتاب به زودی توسط نشر انتخاب و با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها