شنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
پیشنهاد اختصاص اینترنت ارزان برای نمایشگاه مجازی کتاب

مدیر انتشارات «شهراب» گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند با ارائه اینترنت رایگان یا ارزان برای بازدیدکنندگان و توجه به مشکلاتی مانند قطع نشدن اینترنت باعث استقبال بیشتر از نمایشگاه شود.

علی‌اکبر تورانیان، مدیر انتشارات «شهراب» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ با پیشنهاد اختصاص ترافیک اینترنتی رایگان یا ارزان برای بازدیدکنندگان نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با درنظر گرفتن اینترنت رایگان یا تخفیف دار برای بازدیدکنندگان و خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران و توجه به مشکلاتی مانند قطعی اینترنت و حل آن؛ می‌تواند شرایط استقبال بیشتر از نمایشگاه مجازی کتاب را افراهم کند.

مدیر انتشارات شهراب با اشاره به این‌که برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک رویداد ملی است، گفت: همه نهادها ارگان‌ها و سازمان‌ها باید سهم خود را در خوب برگزار شدن این رویداد ایفا کنند. به عنوان مثال؛ نهادهای مختلف، کارخانجات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند با اختصاص یارانه فرهنگی برای زیرمجموعه‌‌های خود، امکان خرید کتاب از سوی پرسنل خود را در نمایشگاه مجازی کتاب فراهم کنند.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی کار است و بستر برگزاری این رویداد فرهنگی و ملی را آماده کرده و این نمایشگاه با همکاری همه نهادهاست که می‌‌تواند بهتر برگزار‌شود. در واقع اگر قرار است منویات مقام معظم رهبری در حوزه کتاب که همان ترویج نهضت کتابخوانی است؛ جامع عمل پوشانده شود باید رویدادهای حوزه کتاب از جمله نمایشگاه مجازی،به بهترین شکل ممکن و با همکاری همه نهادها برگزار شود. 

تورانیان درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب ماحصل پدیده نوظهور اپیدمی کروناست؛ بیماری که کسب‌ها و کارها را تعطیل کرد و حتی باعث تعطیلی کتابفروشان و دفاتر نشر کشور شد،همین خسارت‌ها و آسیب‌ها باعث شد مسئولان به فکر جبران آسیب‌های ناشی از کرونا بیفتند، یکی از ابداعات خوب برای جبران خسارت‌های ناشران، همین نمایشگاه مجازی کتاب بود.
 
وی درباره مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: در زمان برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران به دلیل استقبال ناشران و مردم بارها مطرح می‌شد که ای‌کاش امکان برگزاری نمایشگاه کتاب دو‌بار در سال فراهم بود اما در عمل به دلیل حجم سنگین کار و گستردگی این رویداد امکان برگزاری مجدد در طول سال فراهم نبود.

مدیر انتشارات شهرآب افزود: شرایط کرونا و برگزاری نمایشگاه مجازی ناشران دانشگاهی بعد از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته که با استقبال خوبی رو‌به‌رو شد، ثابت کرد که نمایشگاه مجازی دوبار در سال هم می‌تواند با استقبال مواجه شود. نمایشگاه مجازی کتاب تهران به عنوان ایده خلاق باید در دوران پساکرونا هم حفظ شود زیرا این نوع نمایشگاه یک نیاز و ضرورت بازار نشر است.

وی تاکید کرد: بهتر است نمایشگاه فیزیکی و حضوری کتاب تهران که یک رویداد بین‌المللی است، حفظ شود اما در کنار آن نمایشگاه مجازی کتاب تهران هم در طول سال برگزار شود. این اتفاق باعث می‌شود افرادی که امکان خرید از نمایشگاه حضوری را ندارند از نمایشگاه مجازی خرید کنند. 
 
نمایشگاه مجازی کتاب فرصتی برای خرید کتاب بدون صرف وقت و هزینه است
تورانیان درباره مزیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت:یکی از مزیت‌های بزرگ نمایشگاه مجازی کتاب تهران امکان حضور همه جمعیت کشور در این رخداد است.برخلاف نمایشگاه حضوری کتاب که فقط افراد بازدیدکننده و حاضر در نمایشگاه می‌توانستند کتاب بخرند،نمایشگاه مجازی امکان خرید و حضور همه افراد و جمعیت کشور را در نمایشگاه کتاب فراهم می‌کند. 

مدیر انتشارات «شهراب» با اشاره به‌این‌که مردم از دورترین نقاط کشور و حتی مناطق مرزی می‌توانند از نمایشگاه مجازی کتاب بازدید کنند، گفت:‌ برخی افراد ممکن‌بود به دلیل نداشتن زمان یا دور بودن مسافت یا محدودیت های دیگر امکان حضور در نمایشگاه حضوری کتاب را نداشته باشند و برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی،آن‌ها را مخاطب نمایشگاه کتاب کرد.
 
وی عنوان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب این امکان را به خریداران و مخاطبان می‌‌دهد که بدون صرف هزینه، رفت‌و‌آمد و به دور از هیاهو و خستگی حضور در نمایشگاه فیزیکی؛ از محل کار و منزل خود در عین رسیدگی به امور شخصی، در هر ساعت از شبانه‌روز بتوانند از نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازید و خرید کنند.

تورانیان افزود: بازدیدکنندگان می‌توانند با بررسی و انتخاب کتاب مورد‌علاقه خود بدون خستگی و حمل کیسه‌های سنگین کتاب در نمایشگاه حضوری، کتاب‌های خود را از نمایشگاه مجازی در کمال آرامش انتخاب کنند و با در اختیار‌داشتن زمان بیشتر؛ امکان تورق ، بررسی  و انتخاب هوشمندانه‌تری را داشته باشند. 

مدیر انتشارات شهراب درباره مزایای دیگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: هزینه رفت‌و‌آمد به نمایشگاه کتاب تهران به ویژه از سوی شهرستانی‌ها به خاطر هزینه اسکان و سایر مخارج  زیاد بود اما نمایشگاه کتاب مجازی کتاب تهران این هزینه را حذف کرد.  از طرف دیگر نمایشگاه مجازی کتاب تهران باعث شد هزینه اجاره غرفه یا غرفه سازی در نمایشگاه حضوری کتاب تهران حذف شود و ناشران بدون هزینه‌های جانبی کتاب‌های خود را در  این نمایشگاه در معرض دید بگذارند. 
 
هر سال تعدادی از کتاب‌های ناشران از بین می‌رفت
وی درباره مشکلات دیگری که نمایشگاه حضوری کتاب برای ناشران ایجاد می‌کرد، گفت: در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هر سال تعدادی از کتاب‌های ناشران به خاطر حمل‌و‌نقل و آوردن کتاب‌ها به نمایشگاه دچار آسیب می‌شد. دلیل آسیب رسیدن به کتاب‌ها این بود که کتاب‌ها تا رسیدن به نمایشگاه کتاب و خارج شدن از آن چندین بار دچار جابه‌جایی می‌شد و طبیعی بود در جریان  این حمل و نقل‌ها هر‌سال تعدادی از کتاب‌های ناشران تا برگشت به مکان اولیه، از دایره فروش خارج شود.

تورانیان با بیان این که یک ناشر باید برای حضور در نمایشگاه حضوری کتاب تهران زمان زیادی را صرف می کرد، گفت: ناشران در اردیبهشت ماه عملا درگیر برگزاری نمایشگاه بودند و کار دیگری نمی توانستند انجام دهند. یکی دیگز از مزایای مهم  نمایشگاه مجازی کتاب تهران الزام نداشتن به حضور فیزیکی ناشران در نمایشگاه است، این یک حسن بزرگ است که ناشران در عین رسیدگی به امور دیگر بتوانند کتاب‌هایشان را هم در نمایشگاه در معرض دید قرار دهند. 
 
تورانیان درباره پیشنهاد برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: اولین و مهم‌ترین نکته در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تبلیغات است. صدا وسیما، رسانه‌های تصویری و مکتوب و شهرداری با نصب بنرها و اطلاع‌رسانی باید جشنواره کتابخوانی را در جامعه شکل دهند، درست مانند بازی فوتبال که همه کشور در تب وتاب هستند، نمایشگاه کتاب هم باید همین جو را ایجاد کند تا جشنواره و شوق برای خریدن کتاب میان مردم ایجاد شود. این تبلیغات به گسترش فرهنگ مطالعه کشور کمک می‌کند.
 
مدیر انتشارات شهراب درباره استقبال از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب ناشران دانشگاهی و دوره اول نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته نشان داد، نمایشگاه کتاب در شکل مجازی هم مخاطب دارد.

وی افزود: نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اختصاص یارانه به مخاطبان زمینه حضور آن‌ها را فراهم کرده است اما می‌توان برای غنای بیشتر نمایشگاه کتاب، بخش جنبی و فعالیت‌های فرهنگی این نمایشگاه را پربارتر کرد تا نمایشگاه مجازی کتاب تهران تنها ویترین معرفی کتاب نباشد؛ درست مانند سالن یاس نمایشگاه کتاب که محل تبادل و دیدارهای فرهنگی بود، این فعالیت‌ها را هم می‌توان در کنار نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار کرد. 


تورانیان درباره فعالیت مجازی ناشران در سایت نمایشگاه کتاب گفت: بهتر است یک بستر مجازی مناسب برای معرفی موضوع فعالیت ناشران، سابقه کار آن‌ها و همچنین  رشته تخصصی کتاب‌‌های ناشران وجود داشته باشد تا مخاطبان بتوانند با حوزه کاری ناشران، کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند  و آثاری که در نمایشگاه از سوی آنان عرضه می‌شود، بیشتر آشنا شوند.

وی گفت: در دوره قبل مراکز دریافت کتاب کم بود و ناشران زمان زیادی را برای ارسال کتاب صرف می‌کردند و امیدواریم امسال این زمان کوتاهتر شود. برای صرفه جویی در زمان تحویل کتاب ناشران به اداره پست بهتر است واحدهای سیار کتاب در مراکز پرتردد شهر یا بورس کتاب مستقر شوند تا حمل و نقل و ارسال کتاب سریعتر و راحت‌تر انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها