یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
همه چیز درباره کتابخانه‌ چهل ساله روستای اردولوک مشهد

محمد مهدوی حصار، فعال فرهنگی و کتابخوانی می‌گوید باید کتابخانه‌ها را از قید و بند ثبت‌نام آزاد کرد تا کتاب راحت‌تر در دسترس مردم قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، محمد مهدوی حصار متولد سال 1341 در روستای لنگرد بخش رضویه شهرستان مشهد است که پس از چشیدن طعم یتیمی در دوران کودکی، علی‌رغم نرفتن به مدرسه، پا به میدان اجتماع و فعالیت‌های جهادی کتابخوانی گذاشت. انس و علاقه او به کتابخوانی سبب شد تا در اوایل نوجوانی یک کتابخانه شخصی در منزلش برپا کند تا دوستان و اطرافیان وی که در روستا بی‌بهره از کتاب بودند، از این نعمت برخوردار شوند.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در خصوص بهره‌مندی از محضر علما در اوایل دوران جوانی می‌گوید: در محضر اساتید بزرگی همچون آیت‌الله مظاهری، مشکینی، آل‌اسحاق (از شاگردان امام خمینی) و همچنین علمای منطقه آیت‌الله قریشی، دکتر بختیاری، آیت‌الله قره باغی و استاد شهید احمد وجودی نسب و آیت‌الله علی مومنی (شاگرد مرحوم علامه حسن‌زاده آملی) تلمذ و پس از آن در دوره‌‍‌های عقیدتی و سیاسی شرکت کردم و بعد از قبولی در آزمون، در سطح فوق دیپلم، مدرس علوم عقیدتی و سیاسی سپاه شدم.
 
مهدوی حصار با بیان اینکه اوایل دوران نوجوانی که هنوز انقلاب شروع نشده بود، دسترسی به کتابخانه‌های شهری سخت بود، اضافه می‌کند: با دیدن این شرایط تصمیم گرفتم در منزل کتابخانه‌ای تشکیل دهم تا به دوستان و اطرافیانم کتاب امانت دهم و آنها هم از این نعمت بهره‌مند شوند؛ این تصمیم گرچه در ابتدا یک حرکت کوچک بود اما حالا پس از گذشت 40 سال آن کتابخانه همچنان پابرجاست با این تفاوت که در مقیاسی بزرگتر جای خود را به دارالقرآنی داده است که هر ساله قاریان بزرگی را در خود پرورش می‌دهد.
 


وی با بیان اینکه کتابخانه باید آزاد باشد و در گیروبند ثبت نام نباشد، تا مردم به کتاب دسترسی آزاد و راحت داشته باشند، می‌گوید: این کتابخانه با بیش از هزار جلد کتاب در بخش کتاب بزرگسال، نوجوان و کودک در موضوعات عمومی فعالیت می‌کند و همگان می‌توانند بدون ثبت نام کتاب را به امانت ببرند.
 
این فعال فرهنگی و کتابخوانی همچنین با اشاره به اینکه دارالقران ثقلین که کتابخانه شخصی‌اش به آنجا منتقل شده در مجاورت امام‌زاده یحیی واقع در اردولوک، روستایی از توابع بخش رضویه شهرستان مشهد در استان خراسان رضوی قرار دارد، ادامه می‌دهد: 20 سال است که در دارالقرآن ثقلین فعالیت‌های قرآنی و کتابخوانی بسیاری انجام می‌دهم که ثمره آن درخشش 5 قاری استانی است؛ این قاریان توانسته‌اند در جشنواره کتاب رضوی مقام اول بخش را کسب کنند.
 
مهدوی حصار با بیان اینکه 5 کتاب با موضوعات قرآنی را به رشته تحریر درآورده‌ام که 2 مورد از آنها هنوز به نرسیده است، می‌گوید: کتاب «معماهای قرآنی منظوم» کاری نوین در تفسیر موضوعی قرآن به روش منظوم است که در آن موضوعات قرآنی با قریحه شعری بیان شده است. کتاب «خدایی نامه» در 100 صفحه به سبک الهی نامه علامه حسن‌زاده و نوعی مناجات نامه است و همچنین کتاب دیگری با موضوع شعر انقلاب در حوزه کودک با نام «نور ایمان در قلب کودک انقلاب» را منتشر کردم؛ این کتاب سعی دارد تا  کودک را در بحث‌های انقلابی پیش ببرد و مبانی دینی را به زبان ساده و کودکانه بیان  کند.
 

 
وی ادامه می‌دهد: کتاب «ساحل رود ارس» با موضوع جنگ، جبهه و معرفی شهدای گمنام به شیوه شعر و نثر، حاصل 8 سال حضور در منطقه عملیاتی است و همچنین کتاب «فرهنگ وارونه» که به شیوه معکوس کلمات را معنی می‌کند؛ اما هنوز این دو کتاب به چاپ نرسیده‌اند.
 
این فعال فرهنگی و کتابخوانی در پایان با اشاره به اقدامات موثر در ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستای اردولوک تصریح می‌کند: طرح کتابخانه سیار و برگزاری مسابقات کتابخوانی در تشویق مردم روستا به کتابخوانی بسیار موثر بوده است و همچنین پیشنهاد می‌کنم جهت آشنایی جوانان با کتاب ایستگاه مطالعه در مدارس مستقر و در موکب‌های عزاداری طرح نذر کتاب به جدیت دنبال شود تا علاوه بر بزرگداشت آیین‌های مذهبی، در ترویج فرهنگ کتابخوانی گامی موثر برداشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها