دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کتاب با باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها در تابستان به خانه‌ها می‌رود

طرح باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها همزمان با فصل تابستان با محوریت استفاده مطلوب از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فصل تابستان و جلوگیری از فاصله افتادن بین کودکان و نوجوانان با کتاب و مطالعه توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرا می‌شود.

عباس باباخانیان، مدیر کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اجرای طرح باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها درباره ضرورت اجرای این طرح گفت: شخصیت هر فرد از همان ابتدای تولد پایه‌ریزی می‌شود و ضروی است که از بدو شکل‌گیری شخصیت کودک، او را با یکی از راهکارهای به تکامل رسیدن آشنا کرد که کتاب در این زمینه نقش مهمی دارد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه شخصیت کودک در خانواده شکل می‌گیرد و او تمام سال‌های اولیه زندگی را همراه والدینش می‌گذراند؛ بنابراین، نقش آن‌ها در رشد و تکامل کودک بسیار مهم است و در این میان یکی از موضوعاتی که می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت آ‌ن‌ها تاثیرگذار باشد، خواندن کتاب است.
 
باباخانیان با بیان اینکه کتاب و مطالعه عاملی برای شناخت و رشد دینی، فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی انسان است، عنوان کرد: نمونه‌های مختلف نشان می‌دهد با یک کتاب خوب انسان ساخته می‌شود، رشد می‌کند و برای حرکت آماده می‌شود و اگر خانواده راه‌های صحیح مطالعه و کتابخوانی را به کودک آموزش دهد و فرد از همان سنین کودکی به مطالعه عادت کند به رشد اخلاقی خواهد رسید.
 
وی با اشاره به بخش کودک در 84 کتابخانه‌ سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران یادآور شد: این ظرفیت می‌تواند کمک خوبی در این زمینه باشد و در بررسی کارشناسان این اداره اجرای طرح باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها برای فصل تابستان پیش‌بینی شد که اهداف و راهبردهای مختلفی را دنبال می‌کند.
 
باباخانیان در این زمینه توضیح داد: آشنایی با اهمیت و ضرورت مطالعه در سنین کودکی و نوجوانی، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در گروه سنی کودک و نوجوان، افزایش مراجعه شهروندان به کتابخانه‌های سازمان برای دریافت کتاب و آشنایی با فعالیت‌ها و برنامه‌های کتابخانه‌ها، استفاده مطلوب از اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فصل تابستان و جلوگیری از فاصله افتادن بین کودکان و نوجوانان با کتاب و مطالعه از جمله اهداف این طرح به شمار می‌آیند.
 
وی تاکید کرد: در این طرح، کودکان و نوجوانان در طول سه ماه تابستان با مطالعه حداقل 40 تا 100 نسخه کتاب به «باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها» می‌پیوندند و باید عناوین کتاب‌های خود را به دبیرخانه باشگاه اعلام کنند.
 
باباخانیان با توضیح درباره افرادی که این تعداد کتاب را برای مطالعه ندارند، گفت: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌های سازمان علاوه بر عضویت در باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها، نسبت به امانت کتاب اقدام کنند و هر عضوی که بتواند بین 40 تا 100 نسخه کتاب را از کتابخانه‌های سازمان در طول برگزاری برنامه امانت گرفته و مطالعه کند، عضو فعال باشگاه کتابخوانی صدتایی‌ها محسوب می‌شود.
 
وی همچنین درباره افرادی که تعداد کتاب مورد مطالعه را دارند نیز افزود: علاقه‌مندان پس از عضویت در باشگاه (ثبت عضویت در یکی از کتابخانه‌های سازمان) و مطالعه کتاب‌های مورد علاقه و در دسترس خود با تکمیل کردن برگی که حاوی اطلاعات کتاب و برداشتی از کتاب است می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.
 
باباخانیان در ادامه به جوایزی که برای شرکت‌کنندگان این طرح پیش‌بینی شده است، گفت:‌  اعضایی که ۸۰ تا ۱۰۰ نسخه کتاب مطالعه کرده‌اند کمک‌هزینه خرید دوچرخه به مبلغ ۲۰ میلیون ریال، اعضایی که ۶۰ تا ۷۹ نسخه کتاب مطالعه کرده‌اند جایزه نقدی ۷ میلیون ریالی و اعضایی که ۴۰ تا ۵۹ کتاب مطالعه کرده‌اند، جایزه نقدی ۴ میلیون ریالی جایزه خواهند گرفت که در هر گروه ۱۰ نفر به قید قرعه انتخاب می‌شوند.
 
به گفته وی، علاقه‌مندان می‌توانند در طول تابستان کتاب‌های مورد نظر را مطالعه کنند و برگ‌های تکمیل‌شده خود را به یکی از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تحویل دهند یا به پست الکترونیکی BK100ta.com  ارسال کنند.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها