سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲
بازگشایی کتابخانه موزه مردم‌شناسی خانه کٌرد در سنندج

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی کردستان با اشاره به راه‌اندازی و ساماندهی کتابخانه موزه مردم‌شناسی خانه کٌرد سنندج گفت: این کتابخانه با بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب نفیس در اختیار پژوهشگران است.

یعقوب گویلیان که در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان گفت‌وگو می‌کرد، با بیان اینکه مجموعه کتاب‌ها و اسناد موجود در کتابخانه موزه مردم‌شناسی خانه کُرد یکی از مهمترین اسناد تحقیقی، پژوهشی و مطالعاتی استان است، به بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب نفیس در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: پس از وقفه نزدیک به دو سال با تلاش و پیگیری کارکنان و کارشناسان این اداره‌کل ظرف مدت یک ماه این کتابخانه مجدد ساماندهی و راه‌اندازی شد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان، کتاب‌های موجود در کتابخانه را در حوزه‌های معماری، تاریخ، باستان‌شناسی، مرمت، مردم‌شناسی، زبان ادبیات کردی و غیره عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این مکان فرهنگی دارای بخش‌هایی از جمله، سالن مطالعات، بخش اداری، بخش نگهداری کتاب‌ها و مخزن است.
 
گویلیان خدمات کتابخانه را برای علاقه‌مندان و پژوهشگران رایگان عنوان کرد و گفت: به منظور نگهداری و همچنین حفاظت از اسناد موجود کتاب‌ها و اسناد صرفا در محل قابل مطالعه است.
 
وی راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال را از دیگر اهداف اداره‌کل برشمرد و گفت: از دیگر کارهای حائز اهمیت که طی یک ماه برای راه‌اندازی مجدد کتابخانه صرف شد، راه‌اندازی مخزن ویژه برای نگهداری و حفاظت از اسناد و مدارکی بود که در سالیان گذشته در حوزه‌های مرمتی، مطالعاتی و باستان‌شناسی جمع‌آوری شده بود و نیاز است برای آیندگان به‌صورت ویژه حفاظت شود.

عمارت آصف با نام خانه کُرد در سنندج به عنوان نمادی از هویت فرهنگی مردم کُرد و گنجینه مردم‌شناسی مردم کُرد از با ارزش‌ترین آثار فرهنگی و تاریخی کردستان است و امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کُرد، شامل فضاها و غرفه‌های نمایشی موزه‌است، که یکی از قدیمی‌ترین بناهای شهر سنندج محسوب می‌شود که توسط «آصف اعظم» (میرزا علی نقی خان لشکرنویس) در دوره صفویه احداث شد.

«موزه مردم‌شناسی مناطق کُردنشین» یا «خانه کُرد»، بزرگترین موزه مردم‌شناسی مربوط به یک قوم در ایران است. مرحله نخست پروژه خانه کُرد که عمارت آصف را به خود اختصاص داده، شامل، نگارخانه و حیات ورودی، حمام، غرفه‌های زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی، اتاق خان، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه بخش مطبخ زندگی روستایی، کتابخانه و مرکز اسناد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها