شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در دهه 40 برای نوجوانان

محمد میرکیانی از انتشار 150داستان کوتاه برای نوجوانان در قالب مجموعه 5 جلدی «حکایت‌های کمال» خبر داد و گفت که این مجموعه نوعی دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در دهه 40 شمسی است.

محمد میرکیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مجموعه «حکایت‌های کمال» توضیح داد: این مجموعه شامل 5جلد است که به تازگی از سوی انتشارات به‌نشر چاپ شده و در مجموع 150 قصه کوتاه است که در قالب هزار صفحه منتشر شده و هرجلد شامل 30 داستان است.
 
وی افزود: «حکایت‌های کمال» یکی از بزرگترین مجموعه داستان‌هایی است که برای نوجوانان نوشته شده. البته مخاطب عام دارد چون داستان‌ها مربوط به دهه 40 است و درباره آداب، رسوم، زندگی و غذاهای ایران قدیم است و به مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و مردم‌شناسی دهه 40 و سبک زندگی در آن دوران می‌پردازد.
 
 

میرکیانی «حکایت‌های کمال» را نوعی دایره‌المعارف زندگی مردم تهران در آن دوران دانست و گفت: عمده‌ترین مشکلی که ما در مسائل تربیتی داریم این است که نسل ما تعریفی از زندگی ندارد و زندگی را نمی‌شناسد و من سعی کردم زندگی را در این مجموعه برای مخاطبان تعریف کنم و به تعریف مفاهیم و تجربه‌های زندگی بپردازم تا به شناخت افراد، رفتارهای اجتماعی و آداب و رسوم آن دوره بیانجامد و برای بزرگترها هم نوستالژیک است. 

وی درباره چاپ قبلی این مجموعه توضیح داد: «حکایت‌های کمال» برای نخستین بار سال 1368 از سوی انتشارات جوانه منتشر شد و ادامه آن را انتشارات پیام آزادی چاپ کرد که در مجموع 3 جلد و شامل 50 قصه بود و حدود 17بار چاپ شد. بعد از آن صد داستان دیگر به آن اضافه کردم که در مجموع 150 داستان شد و در قالب 5جلد از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شد.
 
 

این نویسنده در ادامه به سریالی اشاره کرد که براساس داستان‌های مجموعه «حکایت‌های کمال» ساخته شده و گفت: این سریال‌ تلویریونی به کارگردانی قدرت‌الله صلح میرزایی و تهیه‌کنندگی محسن شایانفر در سال ۱۳۹۸ از شبکه دوم سیما پخش شد و در ۳۳ قسمت بر اساس 26 داستان از مجموعه داستان حکایت‌های کمال ساخته شده‌ بود.
 
میرکیانی درباره آثار دیگرش نیز توضیح داد: البته به تازگی چاپ هجدهم کتاب «قصه‌ها مثل شد» و چاپ سوم مجموعه‌ پنج جلدی «همیشه قصه‌ای هست» از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

مجموعه «حکایت‌های کمال» با عنوان‌های «سماور زغالی»، «حوض کاشی»، «چراغ عروسی»، «شهر فرنگی» و «عکس فوری» با تصویرگری محمدحسین صلواتیان با شمارگان سه‌هزار نسخه و قیمت 29هزارتومان برای هرجلد از سوی بخش کودک و نوجوان انتشارات به‌نشر (کتاب‌های پروانه) منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها