سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
پیامبر اعظم (ص) اُسوه‌ای متعلق به همه اعصار بشریت است

مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی با تاکید بر نزدیک شدن به شخصیت پیامبر (ص) و وقایع تاریخ اسلام، به‌عنوان یکی از اهداف اصلی جشنواره و کارگاه‌های آموزشی خاتم، گفت: باید طوری پیامبر (ص) را معرفی کنیم که با شرایط فرهنگی و اجتماعی روز دنیا بتوان برای همیشه از بُعد اسوه‌ای آن حضرت بهره برد، چراکه رسول اکرم (ص) تنها متعلق به دوره صدر اسلام نبوده است.

محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری دومین کارگاه داستان‌نویسی جشنواره خاتم که 24 تا 26 مهرماه در شیراز برگزار شد، بیان کرد: برای روشن شدن اهداف برگزاری این کارگاه داستان‌نویسی، باید به اهداف برگزاری جشنواره ادبی خاتم نگاهی بیاندازیم. توجه ویژه نویسندگان و اهالی قلم به شخصیت و سیره پیامبر (ص) و پیوند این موضوع با زندگی و روزگار کنونی، اصلی‌ترین هدف جشنواره خاتم بوده که تاکنون سه دوره آن برگزار شده است.
 
وی ادامه داد: شخصیت پیامبر (ص) در جامعه اسلامی و در جامعه امروز ما مظلوم است و کارهای بسیاری کمی درباره ایشان صورت گرفته، در حالی‌که محور وحدت مسلمانان جهان، سه عنصر توحید، قرآن و پیامبر گرامی اسلام است. لذا توجه بیشتر به شخصیت و سیره پیامبر رسول اکرم (ص) و ائمه و معصومین (ع) برای شناساندن این بزرگواران به جامعه به‌ویژه جوانان اهمیت دارد.
 
چینی‌فروشان گفت: جشنواره داستان کوتاه با موضوع پیامبر اعظم، سه محور و هدف اصلی دارد که عبارتند از شناساندن بیشتر راه، هدف و سلوک پیامبر (ص)، تولید آثار به‌ویژه ادبیات داستانی و کشف استعدادهای جوانی که توانایی، ذوق و قریحه هنری و فرهنگی و ادبی دارند. هرساله از این استعدادهای جوان و منتخبین جشنواره، برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی دعوت می‌شود که نخستین دوره آن سال گذشته در تهران برگزار شد و دومین دوره کارگاه‌های آموزشی نیز هفته گذشته با حضور 25 نفر در شیراز برگزار شد.

 
مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی درباره نحوه انتخاب اساتید برای تدریس در این کارگاه‌ها، افزود: با توجه به محدودیت موضوع، انتخاب اساتید برای اینگونه کارگاه‌های کار سختی است. اولویت اصلی این بود که اساتید اهل قلم و صاحب کتاب بوده و درک روشن و علمی از این حوزه داشته باشند. در این سه روز، آموزش‌ها بر دو محور اصلی صورت گرفت؛ محور نخست، ارائه تکنیک‌های نوشتن داستان کوتاه و محور دوم، نزدیک شدن به شخصیت پیامبر (ص) و وقایع تاریخ اسلام و اینکه چگونه پیامبر (ص) را معرفی کنیم که با شرایط فرهنگی و اجتماعی روز دنیا بتوان برای همیشه از بُعد اسوه‌ای آن حضرت بهره برد، چراکه رسول اکرم (ص) تنها متعلق به دوره صدر اسلام نبوده، بلکه متعلق به همه اعصار بشریت است.
 
وی اظهار کرد: بیشتر از اینکه در این کارگاه‌ها بحث آموزش مستقیم مطرح باشد، شاید بحث‌‌ها و نشست‌هایی که در حاشیه بین نویسندگان و کارشناسان صورت گرفت، مهم بود. این کارگاه سه روزه، مجالی برای هم‌اندیشی و تبادل ایده‌ها بین نویسندگان این حوزه فراهم کرد.
 
چینی‌فروشان در پایان گفت: جشنواره ادبی خاتم، در حال حاضر فقط با محوریت داستان کوتاه برگزار می‌شود و درنظر داریم در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود موضوعاتی همچون رمان، شعر، سینما، فیلمنامه‌نویسی و هنرهای تجسمی را به جشنواره اضافه کنیم. در حوزه رمان خاتم، تاکنون کارهایی از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی صورت گرفته و در این راستا نخستین کارگاه رمان خاتم، زمستان 96 با حضور جمعی از نویسندگان جوان و پیشکسوت حوزه دین در جزیره کیش برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها