دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کتاب‌فروش حداقل باید نقد کتاب بخواند

رخساره پارسا، مدیر کتاب‌فروشی تازه‌تاسیس «درخت بخشنده»، صبوری و توجه به مطالعه را دو ویژگی اصلی کتاب‌فروش دانست و گفت: ناشران با اعمال تخفیف‌های بالا و فروش اینترنتی در فعالیت کتاب‌فروشی‌ها اختلال ایجاد می‌کنند.

رخساره پارسا؛ مدیر کتاب‌‌فروشی «درخت ‌بخشنده» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)‌ درباره این کتاب‌فروشی تازه‌ تاسیس بیان کرد: کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» کوچک و محلی است و مهم‌ترین هدفم از تاسیس آن، ترویج فرهنگ‌کتاب‌خوانی بوده. پیش از افتتاح کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» با جمعی از دوستانم همکاری می‌کردم و طی این مدت، موفق شدم تعدادی از مغازه‌داران محله را به کتاب‌خوانی تشویق کنم. افرادی که به اصطلاح از دور زدن در فضای مجازی خسته بودند.
 
وی افزود: به‌عنوان مدیر یک کتا‌ب‌فروشی، معتقدم کتاب‌خوانی باید از سه ماهگی آغاز شود و حتی تا 99 سالگی ادامه پیدا کند. برای این هدف بسیاری از مشتریان شهرستانی کتاب‌فروشی را حتی با ارسال رایگان کتاب حفظ کرده‌ام.
 
پارسا با اشاره به موضوع کتاب‌های عرضه شده در کتابفروشی «درخت بخشنده» ادامه داد: کتاب‌های کودک و نوجوان‌ و روان‌شناسی کتابفروشی تکمیل است. برای مشتریان علاقه‌مند به مباحث فلسفی، سیاسی و عرفانی هم کتاب داریم. گاهی برای پاسخ به نیاز مخاطب با هزینه شخصی کتاب خریدم.
 
به گقته این فعال نشر، اینستاگرام مهم‌ترین ابزار تبلیغی معرفی تازه‌های کتاب‌فروشی درخت‌ بخشنده است. پیش از انتشار مطلبی در فضای مجازی همیشه درباره تازه‌های تالیف و ترجمه مطالعه و یا نقدی از آن‌ها را می‌خوانم.
 
استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی کتاب‌فروشی را تقویت می‌کند
مدیر کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» با تاکید بر حفظ کاربری کتاب‌فروشی گفت: معتقدم که کتاب‌فروشی، صرفا باید کتاب، عرضه کند.  موافق عرضه انواع لوازم‌التحریر و یا دیگر کالا‌های فرهنگی در کتاب‌فروشی نیستم. در «درخت بخشنده» به غیر از یک قفسه لوازم‌التحریر ایرانی و کاردستی، اقلام دیگری عرضه نمی‌شود.
 
پارسا درباره روش‌های تقویت کتاب‌فروشی مدرن بیان کرد: تقویت کتاب‌فروشی به شیوه‌های مدیریت بستگی دارد. برگزاری نشست‌های رونمایی و جشن امضا با حضور نویسندگان و مترجمان یکی از مهم‌ترین روش‌‌های تقویت کتاب‌فروشی‌هاست. علاوه بر این می‌توان از  قابلیت‌های فضای مجازی نیز استفاده کرد. به‌عنوان مثال، تهیه فیلم کوتاه با حضور نویسنده و درباره کتاب‌های جدید و انتشار در اینستاگرام، یکی از روش‌هاست که برای کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» موثر بوده است.
 
نویسندگان کمتر شناخته شده را در اولویت قرار مِی‌دهم
وی با تاکید بر استفاده از ابزار نوین برای معرفی تازه‌های نشر افزود: نویسندگان کمتر شناخته شده در اولویت تهیه فیلم‌های معرفی آثار در فضای مجازی قرار دارند. معمولا از خود این نویسندگان برای تهیه فیلم کوتاه دعوت می‌کنم. کتاب‌فروشی‌ها با مجموع این فعالیت‌ها رونق می‌‌گیرد.
 
مدیر کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» با تاکید بر لزوم حمایت مالی از کتاب‌فروشی‌ها افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشگیری از تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها باید از آخرین حلقه نشر حمایت کند.
 
پارسا درباره ویژگی‌های فروشنده کتاب در کتاب‌فروشِی‌ها گفت: کتاب‌فروش باید صبور و خوش‌رو باشد علاوه براین تاکید دارم که اهل مطالعه باشد و اگر فرصت تورق کتاب‌ها را ندارد، حداقل از نقد تازه‌های نشر اطلاعاتی درباره کتاب کسب کند.

وی با تاکید بر لزوم توجه کتاب‌فروش به مطالعه کتاب بیان کرد: کتاب‌فروش باید از توانایی لازم برای معرفی کتاب‌های مختلف برخوردار باشد. به‌عنوان مثال، اگر کتاب مورد نظر مشتری در قفسه کتاب‌فروشی‌، وجود ندارد با توجه به توانمندی که با مطالعه کتاب‌های مختلف کسب کرده، چند کتاب با موضوع مشابه را به مشتری معرفی کند. توجه به جنسیت مشتری یکی دیگر از مولفه‌‌های مهم در فروش موفق کتاب است.
 
فروش کتاب نباید تنها هدف فروشنده باشد
مدیر کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» ادامه داد: فروش صرف، هدف فروشنده کتاب نیست؛ به‌عبارت دیگر اگر به مشتری چند کتاب را پیشنهاد می‌کند به معنای اجبار برای خرید نیست.
 
این فعال حوزه نشر درباره تجربه خود برای استخدام کتاب‌فروش بیان کرد: پیش از افتتاح کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» از طریق فضای مجازی، آگهی استخدام کتاب‌فروش منتشر و از 180 متقاضی پیام دریافت کردم. بعد از دریافت رزومه متقاضیان با 20 نفر تماس گرفتم و در نهایت دو نفر برای کار در کتاب‌فروشی انتخاب شدند. یکی از پرسش‌های اصلی مصاحبه استخدام کتاب‌فروش، سوال درباره آخرین کتابی است که متقاضی کتاب‌فروشی مطالعه کرده است.
 
پارسال افزود: هرچند که کتاب‌فروشی‌ها در مسیر تحول قرار گرفته‌اند و از ابزار نوین برای ارائه خدمات در آن‌ها استفاده می‌شود اما تاکید دارم که ارتباط مستقیم کتاب‌فروش نباید با کتاب و مشتری قطع شود. کتاب‌فروش باید روان‌شناسی بداند. ارتباط موثر فروشنده کتاب با مشتری موجب می‌شود تا کتاب‌فروشی مشتری‌های ثابت خود را داشته باشد.

برخی ناشران در کار کتاب‌فروشی اختلال ایجاد می‌کنند
وی با انتقاد از عملکرد ناشران در فروش کتاب با استفاده از فضای مجازی و تخفقیف‌های بالا گفت: در حالی‌که همواره از حمایت کتاب‌فروشی‌ها صحبت می‌کنیم اما برخی ناشران با اعمال تخفیف‌های بالا و فروش اینترنتی در فعالیت کتاب‌فروشی‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. این وضعیت موجب می‌شود تا مشتری کتاب‌فروشی، توقع داشته باشد تا کتاب‌فروش‌ نیز این تخفیف را اعمال کند.

مدیر کتاب‌فروشی «درخت بخشنده» بیان کرد: مناسبت‌‌ها مانند اعیاد بهترین زمان برای فروش اینترنتی و با تخفیف از سوی ناشران است. اما تخفیف‌های مکرر و فروش اینترنتی موجب می‌شود تا مشتری توقع داشته باشد کتاب‌فروش تخفیف دیگری نیز در نظر بگیرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • تاجی ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    خانم کتابفروش یک قفسه پرفروشها دارن که مایه خجالته. جای کتابهای دوستان و رفقاشون داخلشه فقط. چه آمار وارقامی باید بگیرن مردم بیچاره کتابخوان ما
  • ماريا ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    متقلب تر از اين خانم نديدم
  • خاضعی ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    خنده دارترین قفسه پرفروشها مال کتابفروشی خانم پارساس
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    و من شر حاسد اذا حسد
  • اردهاليان ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
    من جاي ايشون بودم قفسه پرفروشا رو كلاً جمع مي كردم. خيلي سنگين تر بود والا تا ارائه اين آمار دروغين
    • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
      شما جای ایشون نیستید فعلا. پس دخالت نکنید.
  • مخاطب آگاه ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
    سؤالم اينه كه چرا هر هفته كتاب كيوان ارزاقى تو بخش پرفروشاي ايشونه، كتاب زردي كه هيچ كجاي ديگه پرفروش نيست... تقلب هيچ جوريش خوب نيست
  • مهشید ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
    من خیلی وقتِ فهمیدم رو آماره فروشه هیچ کتابفروشی یا خبرگزاری نمیشه حساب کرد وقتیکه همه چیز با پارتی بازی و دوست بازیه
    • هشام المغربی ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
      به قول عربها یک کلام هم از دنباله عروس
  • مخاطب ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    شما خودت نقد كتاب ميخوني؟ يا فقط شورآشوب رو هر هفته مي چپوني توي قفسه پرفروشا؟
  • فرشته ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    وقتی کار یک کتابفروش درست باشد مخالف خوان هم زیاد پیدا می‌کند. کامنت‌های مغرضانه اینجا نشان می‌دهد این خانم کتابفروشی موفق است.
  • ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
    آمار غلط ندهيد. فقط همين
  • امیر ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
    با سلام و احترام. پاسخ ادعاهای دوستان در مورد قفسه پرفروشها، يک چند جمله روشن و صادقانه است. همين. اين انتظاری معقول است. مثلا من به جای سرکار عالی بصورت ذيل پاسخ می دهم: پاسخ اول: مثلا روش بنده برای انتخاب کتابهای پرفروش و قرار دادن آنها در ليست پرفروشها، آمار فروش کتابفروشی خودم می باشد نه يک آمار کلی و سراسری. پايان هر هفته، آمار فروشم را نگاه می کنم و بر اساس آن عمل می کنم. پاسخ دوم: هر فروشگاهی، سياستهایی برای فروش دارد. اما قرار نيست که يک نفر، صرفاً با نگاه به قفسه پرفروشها، کتابی را بخرد. اساساً بايد آن را نگاه کند، يک بررسی اجمالی و کوتاه بکند. بعد اگر احساس کرد کتاب خوبی است، آن را بخرد. پاسخ سوم: در مورد کتاب آقای .../...، به استحضار علاقمندان می رسانم، که اين کتاب طبق اين آمار يا اين چارچوب انتخاب شده است. پاسخ چهارم: بلی. متاسفانه اشتباه شده است و کتابی که بايد در ليست يا فهرست تازه های نشر قرار می گرفت، در اينجا قرار گرفت. پاسخ پنجم: خوشحالم که حساس شده ايد. قصد دارم يک سايت راه بياندازم و در آنجا روی کتب نظر سنجی بگيرم. پاسخ ششم: بخشی راه انداخته ام به عنوان اجاره کتاب جديد. در اينجا با پرداخت بخشی از مبلغ، اجازه مطالعه فصلهای ابتدایی آنها را پيدا می کنيد. اگر جذبتان کرد. می خريد و در غير اين صورت خير. و هزار پاسخ فرهنگی ديگر. انتظار نمی رود که پاسخ ها دعوت به سکوت، عدم اعتراض يا ... باشد. همه ... در پناه خداوند باشيد. ممنون
  • مرتضی ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    حالا خودت واقعا کتاب میخونی؟
  • نوری ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
    حالا اصن ایشون کی هست که باهاش مصاحبه کردین؟
    • هشام المغربی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۸
      کتابفروشه دیگه٬ چرا مطلب را نخوانده کامنت میگذاری و ابراز فضل میکنی؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها