چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
خوانش همراه با تامل قرآن، مطالعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد،‌ با اشاره به آمادگی کتابخانه مجلس برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارائه تعریف شاخص‌های تعیین سرانه مطالعه، تاکید کرد که کتابخانه‌های عمومی از‌جمله مهمترین نهاد‌های دخیل در ارائه این تعریف هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد؛‌ رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره جایگاه خواندن قرآن در تعریف مطالعه روزانه بیان کرد: نمی‌توان گفت که همه قرآن‌خوان‌ها مطالعه می‌کنند و نمی‌توان گفت که هیچ‌کدام از آن‌ها مطالعه نمی‌کنند. جمع زیادی از قرآن‌خوان‌ها با توجه به آشنایی با مضامین آیات یا ترجمه قرآن درحال مطالعه جدی هستند. 

عماد افزود: برای پاسخ به این توهم که گاهی قرآن خواندن را مطالعه قرآنی محسوب نمی‌شود،‌ باید توجه داشت که تاکیدات درباره قرآن این است که قرآن تلاوت شود. تلاوت یعنی خوانش همراه با تامل و قرآن‌خوان به تدبر مامور شده است.

رئیس کتابخانه مجلس درباره سرانه کتابخوانی در ایران گفت: به نظر می‌رسد یکی از مشکلات در زمینه سنجش سرانه مطالعه نبود تعریف روشن از آمار ثبتی یا نشانگرها به‌ویژه در حوزه‌های فرهنگ و علم است.

عماد ادامه داد: برای ارائه تعریف روشن درباره معیارهای سرانه مطالعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با کمک بخش‌های مربوط مانند کتابخانه‌های عمومی وارد عمل شدند. تعداد زیادی از کارشناسان مجرب کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در تولید اقلام آماری بخش مطالعه علمی ایران برای تعیین شاخص، و سنجش و سنجشگر وارد شوند؛ بنابراین اطلاعات را می‌توان به اصطلاح در قالب سبد مشخص جمع‌آوری کرد.

وی تاکید کرد که کتابخانه مجلس آمادگی دارد در جمع‌آوری این اطلاعات و تعریف شاخص‌های سرانه مطالعه مشارکت کند.

سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت در مصلای بزرگ امام برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها