دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
ضرورت ارائه تعریفی درست از کتاب صوتی و نشر دیجیتال

مدیر داخلی، نشر ققنوس با اشاره به نبود ویترین برای کتاب‌های صوتی و با تاکید بر لزوم جانمایی این ناشران کنار ناشران عمومی، نا‌آگاهی را مهم‌ترین دلیل سرقت این نوع کتاب‌ها دانست.

مهدی حسین‌زادگان، مدیر داخلی نشر ققنوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره وضعیت کتاب‌های صوتی در کشور گفت: ابتدا باید به تعریف کتاب دیجیتال توجه کنیم. هر محتوایی که خارج از قالب چاپی منتشر شود به‌عنوان کتاب الکترونیک شناخته و به شکل ای‌بوک یا صوتی تقسیم شده است. نشر دیجیتال از سال 1391 در ایران شناخته شد و تولید آن به مرور افزایش پیدا کرد؛ این در حالی‌است که کتاب صوتی از سال 1393 وارد بازار نشر کشور شد.
 
این فعال حوزه نشر با تاکید بر لزوم آشنایی مخاطب با کتاب صوتی برای تقویت جایگاه این نوع محصول ادامه داد: بیگانگی مخاطب با تعریف کتاب صوتی از‌جمله مهم‌ترین مشکلات فعالان این حوزه است؛ به‌عنوان مثال در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای هر 10 نفر مراجع به غرفه ققنوس درباره این محصول توضبح دادیم. دانلود و انتشار غیر‌قانونی کتاب‌های صوتی نیز از دیگر مشکلات ناشران این نوع از کتاب‌هاست.
 
به گفته این فعال حوزه نشر در جهان بیش از هفت روش برای تولید کتاب صوتی وجود دارد در حالی‌که در ایران روش مونولوگ یا حداکثر استفاده از دو یا سه گوینده رایج است. کارگردانی پیشرفته‌ترین نوع تولید این کتاب به حساب می‌آید و در ایران شاید دو کتاب به این روش تولید شده است. در این روش 10 تا 15 شخصیت صحبت می‌کنند که صرف  هزینه و وقت بسیار بیشتری را به دنبال دارد.

حسین‌زادگان افزود: دانلود غیرقانونی مهم‌ترین مشکل تولید‌کنندگان کتاب صوتی است و این افراد با تصور فعالیت فرهنگی در کمترین زمان فایل‌های این کتاب را در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند در حالی‌که هزینه تولید کتاب صوتی از سه تا پنجاه میلیون تومان است؛ به نظر نمی‌رسد مجموع کتاب‌های صوتی که به روش قانونی در ایران تولید شده به 500 نسخه برسد.
 
به گفته  این ناشر، سرقت کتاب‌های صوتی در مقایسه با کتاب‌های چاپی فرآیند سهل‌تری دارد. بسیاری از افرادی که نسبت به انتشار غیر‌قانونی کتاب‌های صوتی اقدام می‌کنند نا‌آگاهند بنابراین فرهنگسازی تنها راه پیشگیری از این جریان است. با چندین کانالی که به انتشار کتاب‌های صوتی اقدام می‌کردند صحبت کردم و بسیاری از آن‌ها شرافتمندانه این جریان را متوقف کردند در عین حال برخی دیگر که به دنبال سود‌جویی هستند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

حسین‌زادگان درباره نبود وبترین برای کتاب‌های صوتی گفت: نا‌آگاهی مردم از وجود قابلیت‌های  کتاب صوتی موجب شده تا این محصول از ویترین نیز برخوردار نباشد این در حالی‌است که اگر مردم بدانند که می‌توانند در زمان‌های مرده خود با کمک این نوع کتاب‌ها مطالعه کنند حتما به این کتاب‌ها توجه خواهند کرد؛ علاوه براین نبود مخاطب موجب شده تا کتابفروشِی‌ها هم ویترین خود را به کتاب‌های صوتی اختصاص ندهند.

این کارشناس حوزه تولید کتاب صوتی ادامه داد: کمتر از 10 درصد کتابفروشی‌‌های انتشارات ققنوس به عرضه کتاب‌های صوتی اقدام می‌کنند در حالی‌که شرط مرجوعی این محصولات نیز پیش‌بینی شده است. علاوه براین به نظر می‌رسد که حضور ناشران دیجیتال فعال در حوزه کتاب، کنار ناشران عمومی در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران در ارتقاء ویترین این کتاب‌ها موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها