سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
محمد میرکیانی: اعمال سلیقه بزرگترها در انتخاب کتاب برای کودکان مخرب است

محمد میرکیانی، نویسنده کودک ونوجوان تحمیل کردن سلیقه والدین بر کودکان را یکی از مشکلات عمده در کتابخوان کردن بچه‌ها عنوان کرد و گفت: بزرگترها سعی می‌کنند سلیقه خودشان را به کودکان تحمیل کنند و کتاب‌های مورد علاقه خود را برای آنها خریداری کنند؛ این کار مخبر است و کودکان را کتابخوان نمی‌کند.

میرکیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به تلاش برخی خانواده‌ها برای کتابخوان کردن فرزندانشان در فصل تابستان عنوان کرد: جذب کردن کودکان به کتابخوانی موضوعی است که باید همیشه مورد توجه قرار گیرد و مختص به فصل تابستان و اوقات فراغت کودکان نیست.
 
این نویسنده افزود: کتاب خواندن بخشی از زندگی کودکان است نه وسیله‌ای برای پرکردن اوقات فراغتشان. والدین باید با زبانی نرم و دوستانه درباره جایگاه، شأن و تأثیر کتاب در همه جوانب زندگی و رفتارهای اجتماعی با فرزندانشان گفت‌وگو کنند و آنها را متوجه اهمیت و نقش کتاب خواندن در زندگی فردی و اجتماعی‌شان کنند.
 
میرکیانی ادامه داد: پدر و مادر باید در مرحله اول خودشان با علاقه و اشتیاق فرصتی را به مطالعه و کتاب خواندن اختصاص دهند تا کودک از آنها الگوبرداری کند. در مرحله بعد والدین باید فرزندانشان را به طور مرتب به دیدار از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها ببرند. حتی در شرایطی که بچه‌ها تمایل زیادی برای حضور در این مکان‌ها ندارند، این کار سبب می‌شود که آنها کم کم با کتاب و فضای مطالعه آشنا ‌شوند.
 
نویسنده مجموعه پنج جلدی «قصه ما مثل شد» افزود: همچنین والدین باید در منزل تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زمان‌های مشخصی برای مطالعه همه اعضای خانواده به خرج دهند. برای انتخاب کتاب نیز پدر و مادرها باید با کودکشان صحبت کنند و موضوعات مورد علاقه آنها را برای تهیه کتاب مدنظر قرار دهند. یکی از مشکلات ما در بحث کتابخوان کردن کودکان این است که بزرگترها سعی می‌کنند سلیقه خودشان را به کودکان تحمیل کنند و کتاب‌های مورد علاقه خودشان را برای آنها خریداری کنند. این کار نه تنها کودکان را به کتابخوانی جلب نمی‌کند بلکه سبب ایجاد دلزدگی در آنها می‌شود.
 
میرکیانی یادآوری کرد: بزرگترها باید برای کودکانشان وقت بگذارند و در خواندن کتاب‌ با آنها همراهی کنند. لازم نیست حتما زمان زیادی را به این کار اختصاص یابد، بلکه صرف کردن زمان کوتاهی در طول روز نیز کفایت می‌کند. علاوه بر این خانواده‌ها می‌توانند زمانی که به مسافرت، مهمانی یا تفریح می‌روند نیز کتاب‌های مورد علاقه کودکشان را به همراه برده و از او بخواهند از فرصت‌هایی که دارد برای مطالعه کتاب استفاده کند.
 
نویسنده مجموعه چهار جلدی «پند و قند» تاکید کرد: اگر خانواده‌ها امکان برقراری ارتباط با نهادها و سازمان‌های مردم نهاد و مشارکتی مربوط به کتاب‌های کودک و نوجوان دارند، بهتر است از این فرصت برای برقراری ارتباط بین فرزندشان با نویسندگان و شاعران مختلف استفاده کنند. این تعامل و گفت‌وگوها در جذب کودکان به کتابخوانی موثر است.
 
محمد ميركيانی، نويسنده كودک و نوجوان، در سال 1337 در تهران متولد شد. وی نزديك به سه دهه است كه براي كودكان و نوجوانان مي‌نويسد. به قلم میرکیانی تاکنون بيش از 60 عنوان كتاب برای كودكان و نوجوانان منتشر شده است و مجموع قصه‌هاي چاپ شده‌اش براي همه گروه‌هاي سني در قالب‌هاي داستان كوتاه، بلند و رمان، نزديك به پانصد عنوان مي‌رسد.

ميركياني برنده كتاب سال نوجوان در 1365 و دیگر جشنواره‌هاي ديگر داخلي است و از نويسندگان برگزيده بيست سال ادبيات كودكان توسط انجمن نويسندگان كودك و نوجوان به شمار می‌آید. از جمله آثار او می‌توان به مجموعه پنج جلدی «قصه ما همين بود»، مجموعه سه جلدی «روزي بود و روزي نبود»، مجموعه پنج جلدی «قصه ما مثل شد» و مجموعه دو جلدی «قصه‌هاي شب چله» اشاره کرد.
 
در این باره بیشتر بخوانید:
- کامران شرفشاهی:کتاب‌های موزون ساده و روان برای مخاطب کودک مفید است
- محسن طائب: خواندن «مجموعه‌ها» جاذبه ویژه‌ای برای كودكان و نوجوانان دارد
- ابوالقاسم فیض‌ابادی: انتخاب کتاب‌هایی که با فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری رقابت کنند سخت است
- عباس جهانگیریان: اگر والدین کتاب نخوانند کودکان کتابخوانی نخواهیم داشت/ خرداد، ماه پاره کردن کتاب توسط دانش‌آموزان است!
- سپیده خلیلی: کتاب‌های ژانر وحشت به بچه‌ها هیجان منفی می‌دهد
- عزت‌الله الوندی: برای جذب کودکان به کتابخوانی باید تلویزیون را خاموش کرد/ قبل از خرید می‌توان کتاب را چشید
- هدی حدادی: والدین کتابخوان فرزندان اهل مطالعه تربیت می‌کنند
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها